Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Self-efficacy učitelů 1. stupně základní školy: zdroje jeho zlepšení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00137013" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00137013 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/70883521:28150/24:63580758

  • Výsledek na webu

    <a href="https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-18/cislo-1/clanek-12921" target="_blank" >https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae/rocnik-18/cislo-1/clanek-12921</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.13" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.13</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Self-efficacy učitelů 1. stupně základní školy: zdroje jeho zlepšení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Self-efficacy je přesvědčení učitele o schopnostech, které ho předurčují k úspěchům v plnění edukačních úloh. Je proto jednou z nejdůležitějších vlastností učitele. V této studii jsme zkoumali zdroje, které podle teorie Alberta Bandury mají přispívat ke zlepšení self-eff icacy. Výzkumný soubor se skládal z 984 učitelů 1. stupně základní školy v České republice. Byly použity dva výzkumné nástroje: (a) ZSE, dotazník zjišťující hodnocení zdrojů zlepšení self-efficacy učiteli a (b) OSTES-Cz, dotazník zjišťující self-efficacy učitele pro vyučování a pro řízení kázně třídy. Učitelé hodnotili jako nejsilnější zdroje self-efficacy vlastní úspěšné vyučovací zkušenosti a své emocionální nastavení. O něco hůře hodnotili sociální ocenění a zástupné zkušenosti. Úspěšné zkušenosti a zástupné zkušenosti statisticky významně souvisely s délkou praxe učitelů, zatímco sociální ocenění souviselo s typem základní školy. Předpokládaný vztah mezi zdroji self-efficacy a jejich působením byl prozkoumán pomocí regresních analýz. Ukázalo se, že úspěšné zkušenosti a emocionální stavy statisticky významně predikovaly self-efficacy pro vyučování i pro řízení kázně třídy. Zástupné zkušenosti predikovaly pouze self-efficacy pro řízení třídy. Výzkumná zjištění jsou diskutována vzhledem k budoucímu výzkumu, s důrazem na překonání metodologických omezení.

  • Název v anglickém jazyce

    Primary School Teachers’ Self-efficacy: Sources of Its Improvement

  • Popis výsledku anglicky

    Self-efficacy is an important teachers’ characteristic that reflects how well they persevere when faced with obstacles. In this study we explored the sources which, according to Albert Bandura’s theory, contribute to changes in self-efficacy. Participants were 984 primary school teachers in the Czech Republic. Two research instruments were employed: (a) ZSE, a scale measuring teachers’ use of sources of self-efficacy and (b) OSTES-Cz, a scale measuring teachers’ instructional efficacy and class management efficacy. Teachers evaluated mastery experiences and emotional states to be the strongest efficacy sources, followed by social persuasion and vicarious experiences. Duration of teaching practice appeared to associate with mastery experiences and vicarious experiences, while social persuasion was related to the type of elementary school. In regression analyses, mastery experiences, emotional states and vicarious experiences significantly predicted instructional efficacy. On the other hand, class management efficacy was significantly predicted by mastery experiences and emotional states. Findings are discussed with reference to future research aiming to overcome methodology limitations.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Orbis Scholae

  • ISSN

    1802-4637

  • e-ISSN

    2336-3177

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    25-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85208988136