Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

On the Internet you can be anyone: An experiment on strategic avatar choice in online marketplaces

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F23%3A00129899" target="_blank" >RIV/00216224:14560/23:00129899 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268122004437" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268122004437</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jebo.2022.11.033" target="_blank" >10.1016/j.jebo.2022.11.033</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    On the Internet you can be anyone: An experiment on strategic avatar choice in online marketplaces

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In order to decrease social distance and increase trust on their platforms, many online marketplaces allow traders to be represented by profile pictures or avatars. In a laboratory experiment, we investigate whether the presence of seller avatars affects trading behavior in a market. We contrast markets without avatars with markets where avatars truthfully represent traders and markets where avatars can be freely changed at any time and may thus be chosen strategically. At the aggregate level, we find that the presence of truthful avatars increases the trustworthiness of sellers, but that this effect is undone when avatars can be chosen strategically. We do not detect aggregate effects on buyers' trusting choices. Female avatars are more trusted, and correspondingly in the treatment with free avatar choice men are more likely to represent themselves with a female avatar than vice versa.

  • Název v anglickém jazyce

    On the Internet you can be anyone: An experiment on strategic avatar choice in online marketplaces

  • Popis výsledku anglicky

    In order to decrease social distance and increase trust on their platforms, many online marketplaces allow traders to be represented by profile pictures or avatars. In a laboratory experiment, we investigate whether the presence of seller avatars affects trading behavior in a market. We contrast markets without avatars with markets where avatars truthfully represent traders and markets where avatars can be freely changed at any time and may thus be chosen strategically. At the aggregate level, we find that the presence of truthful avatars increases the trustworthiness of sellers, but that this effect is undone when avatars can be chosen strategically. We do not detect aggregate effects on buyers' trusting choices. Female avatars are more trusted, and correspondingly in the treatment with free avatar choice men are more likely to represent themselves with a female avatar than vice versa.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    JOURNAL OF ECONOMIC BEHAVIOR & ORGANIZATION

  • ISSN

    0167-2681

  • e-ISSN

    1879-1751

  • Svazek periodika

    206

  • Číslo periodika v rámci svazku

    February

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    251-261

  • Kód UT WoS článku

    000912996900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85145339208