The Czech Republic Between Studentocracy, Academic Oligarchy and Managerialism: Are students powerful or powerless?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F11%3A39892850" target="_blank" >RIV/00216275:25210/11:39892850 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00237752:_____/11:#0000173
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Czech Republic Between Studentocracy, Academic Oligarchy and Managerialism: Are students powerful or powerless?
Popis výsledku v původním jazyce
In this article, we will argue that students played an important role at several crucial junctures of modern Czech history, which secured them a central position after 1989 in the new democratic model of higher education governance. However, over the last two decades students have largely lost this position owing to several factors: the growing indifference among the expanding student population, the ascendancy of academics' power and the proliferation of managerial approaches to higher education governance. We thus conclude that the golden age of Czech academic democracy with a strong student presence is over and that student roles will have to be redefined within the framework of academic oligarchy and/or managerialism.
Název v anglickém jazyce
The Czech Republic Between Studentocracy, Academic Oligarchy and Managerialism: Are students powerful or powerless?
Popis výsledku anglicky
In this article, we will argue that students played an important role at several crucial junctures of modern Czech history, which secured them a central position after 1989 in the new democratic model of higher education governance. However, over the last two decades students have largely lost this position owing to several factors: the growing indifference among the expanding student population, the ascendancy of academics' power and the proliferation of managerial approaches to higher education governance. We thus conclude that the golden age of Czech academic democracy with a strong student presence is over and that student roles will have to be redefined within the framework of academic oligarchy and/or managerialism.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP404%2F11%2F0127" target="_blank" >GAP404/11/0127: Masové vysoké školství v institucionálním kontextu: etnografie vysokoškolských kateder v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tertiary Education and Management
ISSN
1358-3883
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
191-203
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—