Kdo vládne českým vysokým školám? Kvalitativní studie rozhodovacích mechanismů na dvou fakultách a jejich katedrách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00237752%3A_____%2F10%3A%230000171" target="_blank" >RIV/00237752:_____/10:#0000171 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.csvs.cz/aula/201004.php" target="_blank" >http://www.csvs.cz/aula/201004.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kdo vládne českým vysokým školám? Kvalitativní studie rozhodovacích mechanismů na dvou fakultách a jejich katedrách
Popis výsledku v původním jazyce
Vládnutí ve vysokém školství prošlo v posledních dvou desetiletích v Evropě zásadními proměnami. V oblasti výzkumu vysokého školství u nás toto téma dosud stojí na pokraji zájmu. Především téměř chybí studie vládnutí v českém vysokém školství vycházejícíz empirického sociálněvědního přístupu. V našem výzkumu jsme se pokusili o sondu do mechanismů a procesů vládnutí na dvou nejnižších úrovních (katedry a fakulty) dvou různých českých vysokých škol. Na každé z vybraných fakult byly provedeny čtyři polostandardizované rozhovory. Výsledky naší studie hovoří o tom, že hlavním rysem procesů vládnutí je dominantní role vyučujících. Naše závěry v tomto ohledu odpovídají závěrům dalších studií interpretujících vládnutí v českém vysokém školství jako příklad koexistence akademické oligarchie, charakteristické spíše pro elitní fázi vývoje moderního vysokého školství (Trow 2006), s masovým a univerzálním přístupem k vysokému školství (Dobbins 2008; Prudký, Pabian, Šima 2010).
Název v anglickém jazyce
Who governs Czech universities? Qualitative study of decision-making mechanisms at two faculties of two Czech universities
Popis výsledku anglicky
Higher education governance in Europe has undergone many fundamentals changes in last two decades; this has been sorely neglected in Czech higher education research. The few studies that address this topic fall into two ultimately unsatisfactory approaches: they report either on the extant higher education legislation or the experience of governance practitioners. Social scientific studies of the actual governance mechanisms are completely lacking. In this article, we take the first step to rectify thisneglect. We have carried out semi-structured interviews with both teachers and students at two Czech univer sities? faculties of education and echnology, respectively. The aim of this article is to uncover the governance processes and mechanisms at these two faculties with a special focus on the roles of students in these mechanisms. The main finding of this study is that academics at both faculties decisively control governance of teaching, research, third role and funding, relegating
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aula
ISSN
1210-6658
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
2-16
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—