Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obraz polské gastronomie a jeho proměny v českém mediálním prostoru

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F20%3A39918570" target="_blank" >RIV/00216275:25210/20:39918570 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obraz polské gastronomie a jeho proměny v českém mediálním prostoru

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mezi charakteristické rysy národní identity patří také gastronomie a stravovací návyky. Pokrmy a způsoby jejich přípravy a podávání sehrávají v daném společenství integrační roli, neboť plní funkci určitého emblému jeho každodenní svébytnosti i historické kontinuity. V této symbolické perspektivě vymezuje „národní kuchyně“ dané etnikum vůči prostředím sousedním, přičemž je zřejmé, že samotný pojem národní kuchyně je s ohledem na přirozenou prostupnost vzájemných kulinárních tradic přinejmenším diskusní. Písemné zachycení těchto symbolických rolí, s nimiž gastronomie vystupuje v národním narativu a jehož proměny rovněž reflektuje, představují kuchařské knihy. V době elektronických médií jsou však tradiční kuchařky doprovázeny či dokonce zastupovány nejrůznějšími internetovými fóry s kulinární tematikou spontánně reflektujícími kulinární zvyklosti různých národů. Kapitola se proto snaží podat základní typologii obrazů polské kulinární kultury v našem mediálním prostředí, přičemž se zaměří na analýzu českého vidění pokrmů tradičně označovaných jako základ polské národní kuchyně. Jejich obrazy mohou být interpretačním modelem spolupodílejícím se na mediálním obrazu polské kultury v rovině žité a sdílené každodennosti.

  • Název v anglickém jazyce

    The image of Polish gastronomy and its transformation in the Czech media space

  • Popis výsledku anglicky

    Gastronomy and eating habits are also characteristic features of national identity. Foods and ways of preparing and serving them play an integrative role in a particular national community, as they serve as an emblem of its everyday life identity and historical continuity. In this symbolic perspective, &quot;national cuisines&quot; define the ethnic group in relation to neighboring environments, and it is clear that the notion of national cuisines is at least controversial in view of the natural permeability of mutual culinary traditions. Cookbooks are a written representation of these symbolic roles with which gastronomy performs in a national narrative and whose changes it also reflects. In the era of electronic media, however, traditional cookbooks are accompanied or even replaced by various internet forums on culinary themes spontaneously reflecting the culinary customs of different nations. The chapter therefore attempts to give a basic typology of Polish culinary culture images in Czech media environment, focusing on the analysis of the Czech vision of dishes traditionally referred to as the basis of Polish national cuisine. Their images can be an interpretative model contributing to the media image of Polish culture in the level of living and shared everyday life.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Média - dějiny - společnost : obraz Polska a Poláků v českých médiích.

  • ISBN

    978-80-7510-442-7

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    91-106

  • Počet stran knihy

    118

  • Název nakladatele

    Slezská univerzita v Opavě

  • Místo vydání

    Opava

  • Kód UT WoS kapitoly