Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výchova a indoktrinace: jevové shody a podstatné rozdíly

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922733" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922733 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výchova a indoktrinace: jevové shody a podstatné rozdíly

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je poukázat na jevové shody a podstatné odlišnosti mezi pojmy „výchova“ a „indoktrinace“. Pozornost je věnována indoktrinačním a manipulačním snahám v oblasti povinného kurikula, socializaci žáků a školství obecně, s důrazem na nevhodnost řady stále využívaných metod a forem práce podporující pasivitu žáků. Autor se dále věnuje problematice přístupů vědeckého a nevědeckého ve výuce, zejména přírodních věd. Text je uzavřen poznámkami k pojmu „pravda“ z hlediska absolutnosti či relativnosti jejího chápání. Autor se přiklání k pojetí pojmu „pravda“ podle Komenského.

  • Název v anglickém jazyce

    Education and Indoctrination: Phenomenological Similarities and Fundamental Differences

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to highlight the phenomenological similarities and fundamental differences between the concepts of &quot;education&quot; and &quot;indoctrination.&quot; The paper examines indoctrinatory and manipulative efforts within compulsory curricula, student socialisation, and the education system more broadly, with a particular focus on the continued use of certain outdated methods and teaching approaches that foster student passivity. The author further explores the contrast between scientific and non-scientific approaches in teaching, particularly in the natural sciences. The paper concludes with reflections on the concept of &quot;truth&quot; and its interpretation as either absolute or relative, with the author aligning with Comenius’s understanding of truth.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Edukace bez indoktrinace

  • ISBN

    978-80-7465-645-3

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    39-49

  • Počet stran knihy

    174

  • Název nakladatele

    Pavel Mervart

  • Místo vydání

    Červený Kostelec

  • Kód UT WoS kapitoly