Výchova a indoktrinace: jevové shody a podstatné rozdíly
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922733" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922733 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výchova a indoktrinace: jevové shody a podstatné rozdíly
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je poukázat na jevové shody a podstatné odlišnosti mezi pojmy „výchova“ a „indoktrinace“. Pozornost je věnována indoktrinačním a manipulačním snahám v oblasti povinného kurikula, socializaci žáků a školství obecně, s důrazem na nevhodnost řady stále využívaných metod a forem práce podporující pasivitu žáků. Autor se dále věnuje problematice přístupů vědeckého a nevědeckého ve výuce, zejména přírodních věd. Text je uzavřen poznámkami k pojmu „pravda“ z hlediska absolutnosti či relativnosti jejího chápání. Autor se přiklání k pojetí pojmu „pravda“ podle Komenského.
Název v anglickém jazyce
Education and Indoctrination: Phenomenological Similarities and Fundamental Differences
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to highlight the phenomenological similarities and fundamental differences between the concepts of "education" and "indoctrination." The paper examines indoctrinatory and manipulative efforts within compulsory curricula, student socialisation, and the education system more broadly, with a particular focus on the continued use of certain outdated methods and teaching approaches that foster student passivity. The author further explores the contrast between scientific and non-scientific approaches in teaching, particularly in the natural sciences. The paper concludes with reflections on the concept of "truth" and its interpretation as either absolute or relative, with the author aligning with Comenius’s understanding of truth.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Edukace bez indoktrinace
ISBN
978-80-7465-645-3
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
39-49
Počet stran knihy
174
Název nakladatele
Pavel Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Kód UT WoS kapitoly
—