Jak převýchova vede ke správné pravdě a lásce vítězící nad lží a nenávistí?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922764" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922764 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak převýchova vede ke správné pravdě a lásce vítězící nad lží a nenávistí?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem sdělení je poukázat na využití pravdivých sdělení a jednání v oblasti převýchovy dětí různých věkových kategorií. Poukážeme na jevové shody pojmů „výchova“ a „indoktrinace“ a jejich podstatné rozdíly v teorii a praxi společenského vývoje. Pozornost je věnována problematice obsahu vzdělávání a indoktrinačním snahám v oblasti školství, kde je poukázáno na nevhodnost výukových metod a forem bez rozdílností pojetí vědy a víry vůči světu a společnosti. Text je uzavřen poznámkami k pojmu „pravda“, kde je věnována pozornost pojetí jeho absolutní platnosti na straně jedné a stálé relativnosti z hlediska vývoje na straně druhé. Nebezpečí manipulace při (re)socializaci dítěte tkví s prosazováním jednoho tvrzení na úkor tvrzení jiných. Takové nebezpečí lze snižovat chápáním relativnosti pojmu pravda pomocí např. Komenského chápáním pravdy.
Název v anglickém jazyce
How the Resocialization (Re-education) holds for the right and winning Truth and Love overcomes lie and hate
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to highlight to use of truthful messages and actions in the (re)education of children at different ages. We will point out of phenomenal correspondences between the concept of „education“ and „indoctrination“ and their essential differencies in the theory and practice. Attention is paid to the issue of the content of education and indoctrination efforts in the field of education, where the inappropriateness of teaching methods and forms without taking advantages of the differencies in the conception of science and faith towards the world and society is pointed out in particular. The text concludes with remarks on the notion of „truth“, where attention is paid to the notion of its absolute validity on the one hand and its constant relativity in terms of development on the other. The danger of manipulation in the (re)socializaiton of a child lies in the promotion of one claim at the expense of others. Such a danger can be reduced by understanding the relativity of the concept of truth through, for example, Comenius´understanding of truth.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Križovatky XII. Prevýchova ako dialóg : recenzovaný sborník príspevkov z medzinárodnej konferencie
ISBN
978-80-974766-0-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
101-108
Název nakladatele
Diagnostické centrum
Místo vydání
Bratislava - Záhorská Bystrica
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
5. 10. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—