Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Deep-learning Model Using Hybrid Adaptive Trend Estimated Series for Modelling and Forecasting Sales

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25410%2F24%3A39922243" target="_blank" >RIV/00216275:25410/24:39922243 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s10479-022-04838-6" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s10479-022-04838-6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10479-022-04838-6" target="_blank" >10.1007/s10479-022-04838-6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Deep-learning Model Using Hybrid Adaptive Trend Estimated Series for Modelling and Forecasting Sales

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Existing sales forecasting models are not comprehensive and flexible enough to consider dynamic changes and nonlinearities in sales time-series at the store and product levels. To capture different big data characteristics in sales forecasting data, such as seasonal and trend variations, this study develops a hybrid model combining adaptive trend estimated series (ATES) with a deep neural network model. ATES is first used to model seasonal effects and incorporate holiday, weekend, and marketing effects on sales. The deep neural network model is then proposed to model residuals by capturing complex high-level spatiotemporal features from the data. The proposed hybrid model is equipped with a feature-extraction component that automatically detects the patterns and trends in time-series, which makes the forecasting model robust against noise and time-series length. To validate the proposed hybrid model, a large volume of sales data is processed with a three-dimensional data model to effectively support business decisions at the product-specific store level. To demonstrate the effectiveness of the proposed model, a comparative analysis is performed with several state-of-the-art sales forecasting methods. Here, we show that the proposed hybrid model outperforms existing models for forecasting horizons ranging from one to 12 months.

  • Název v anglickém jazyce

    Deep-learning Model Using Hybrid Adaptive Trend Estimated Series for Modelling and Forecasting Sales

  • Popis výsledku anglicky

    Existing sales forecasting models are not comprehensive and flexible enough to consider dynamic changes and nonlinearities in sales time-series at the store and product levels. To capture different big data characteristics in sales forecasting data, such as seasonal and trend variations, this study develops a hybrid model combining adaptive trend estimated series (ATES) with a deep neural network model. ATES is first used to model seasonal effects and incorporate holiday, weekend, and marketing effects on sales. The deep neural network model is then proposed to model residuals by capturing complex high-level spatiotemporal features from the data. The proposed hybrid model is equipped with a feature-extraction component that automatically detects the patterns and trends in time-series, which makes the forecasting model robust against noise and time-series length. To validate the proposed hybrid model, a large volume of sales data is processed with a three-dimensional data model to effectively support business decisions at the product-specific store level. To demonstrate the effectiveness of the proposed model, a comparative analysis is performed with several state-of-the-art sales forecasting methods. Here, we show that the proposed hybrid model outperforms existing models for forecasting horizons ranging from one to 12 months.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-15498S" target="_blank" >GA19-15498S: Modelování emocí ve verbální a neverbální manažerské komunikaci pro predikci podnikových finančních rizik</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Annals of Operations Research

  • ISSN

    0254-5330

  • e-ISSN

    1572-9338

  • Svazek periodika

    339

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    297-328

  • Kód UT WoS článku

    000819683700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85133272456