Mikrostrukturní změny a tvorba ?White Etching Layers? na povrchu provozovaných železničních kolejnic.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F04%3A00001996" target="_blank" >RIV/00216275:25510/04:00001996 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mikrostrukturní změny a tvorba ?White Etching Layers? na povrchu provozovaných železničních kolejnic.
Popis výsledku v původním jazyce
Mechanismy probíhající v soustavě kolo-kolejnice způsobují v určitých režimech jízdy kolejového vozidla (rozjezdy, brzdění) koncentraci napětí, a to v určité vzdálenosti od povrchu temene nebo v jeho určitých oblastech. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na hrubé částice. Posléze pak, v průběhu cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější segmenty, které nakonec dosahují morfologievelice jemnozrnných částic s velikostí několika nanometrů. Jak dokládá TEM-analýza těchto oblastí, byla zde pozorovaná i velice vysoká hustota dislokací. Popisované bíle naleptané vrstvy (White Etching Layers) lze identifikovat nejen na povrchu opotřebených kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i různých provozních podmínek (např. mechanismy tření).
Název v anglickém jazyce
MICROSTRUCTURAL CHANGES AND FORMATION OF THE WHITE ETCHING LAYER ON THE SURFACE OF OPERATED RAILS .
Popis výsledku anglicky
The aim of this work is a study of the microstructure transformations with the residual stress formation that is induced by rolling contact friction and wear in the rail - wheel system. Several small rail-surface samples, we term them as the ?chips?, anda piece of wheel sample were chosen for an analyses of the surface changes in the rail - wheel contact. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near - surface region ofthe samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail - wheel rolling contact system. The local plastic deformation induced on the rail surface brings about the compressive residual stresses in longitudinal and transverse directions. The compressive residual stresses increase with the loading on the surface. The maximum of the residual stress was situated on the sample surface. The formation of nano-structured martensite and carbide on the rail and wheel surface c
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F04%2F0033" target="_blank" >GA101/04/0033: Analýza mezních stavů povrchových vrstev temene kolejnice z hlediska kontaktního zatížení účinkem kolových sil při průjezdu kolejového vozidla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
ISSN
1211-6610
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
B
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
5-26
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—