On Wheel-rail Contact Surface Phenomena with Structural Changes and ˇWhite Etching LayerˇGeneration
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F12%3A00202874" target="_blank" >RIV/68407700:21220/12:00202874 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.3846/16484142.2012.696214" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.3846/16484142.2012.696214</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3846/16484142.2012.696214" target="_blank" >10.3846/16484142.2012.696214</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
On Wheel-rail Contact Surface Phenomena with Structural Changes and ˇWhite Etching LayerˇGeneration
Popis výsledku v původním jazyce
The main aim of this work was a study of the microstructure transformations with the residual stress formation that is induced by rolling contact friction and (adhesive) wear in the rail - wheel system. Several small rail-surface samples, we term them asthe "chips", and a piece of wheel sample were chosen for an analyses of the surface changes on the rail/wheel surface. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near-surface region of the material samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail/wheel rolling contact phenomena - and its degradation mechanisms. The formation of nano-structured martensite and carbides on the rail and wheel surface causes the extremely high microhardness values and the strong corrosion resistance of the so called White Etching Layers (WEL).
Název v anglickém jazyce
On Wheel-rail Contact Surface Phenomena with Structural Changes and ˇWhite Etching LayerˇGeneration
Popis výsledku anglicky
The main aim of this work was a study of the microstructure transformations with the residual stress formation that is induced by rolling contact friction and (adhesive) wear in the rail - wheel system. Several small rail-surface samples, we term them asthe "chips", and a piece of wheel sample were chosen for an analyses of the surface changes on the rail/wheel surface. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near-surface region of the material samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail/wheel rolling contact phenomena - and its degradation mechanisms. The formation of nano-structured martensite and carbides on the rail and wheel surface causes the extremely high microhardness values and the strong corrosion resistance of the so called White Etching Layers (WEL).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Transport
ISSN
1648-4142
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
LT - Litevská republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
197-205
Kód UT WoS článku
000305867600012
EID výsledku v databázi Scopus
—