Možný vznik tečných relaxačních kmitů v povrchové vrstvě železničního kola
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F04%3A00001997" target="_blank" >RIV/00216275:25510/04:00001997 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možný vznik tečných relaxačních kmitů v povrchové vrstvě železničního kola
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is a study of the microstructure transformations that are induced by rolling contact friction and wear in the rail - wheel - system, from the materials as well as the mechanical point of view. By studying the surface changes the relationship between load strength and the induced microstructure changes in the surface and subsurface layers of railway wheels and rails were examined. These results were discussed in relation to both the deformation mechanism at the wear surface and thetemperatures likely to be reached at the wheel-rail contact when the layer is formed. With respect to the intense damage of the contact bodies, the dangerous tangential motion of the superficial regions, so called "relaxation vibrations" of a thin surface layer, was proposed as a cause of these studied mechanisms.
Název v anglickém jazyce
Possible origin of the tangential relaxation vibrations in surface layer of railway wheel
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is a study of the microstructure transformations that are induced by rolling contact friction and wear in the rail - wheel - system, from the materials as well as the mechanical point of view. By studying the surface changes the relationship between load strength and the induced microstructure changes in the surface and subsurface layers of railway wheels and rails were examined. These results were discussed in relation to both the deformation mechanism at the wear surface and thetemperatures likely to be reached at the wheel-rail contact when the layer is formed. With respect to the intense damage of the contact bodies, the dangerous tangential motion of the superficial regions, so called "relaxation vibrations" of a thin surface layer, was proposed as a cause of these studied mechanisms.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F04%2F0033" target="_blank" >GA101/04/0033: Analýza mezních stavů povrchových vrstev temene kolejnice z hlediska kontaktního zatížení účinkem kolových sil při průjezdu kolejového vozidla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Perspektivní technologie a materiály pro technické aplikace
ISBN
80-7194-707-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
22-30
Název nakladatele
Univerzita Pardubice a Asociace strojních inženýrů - MI Pardubice
Místo vydání
Pardubice
Místo konání akce
Česká Třebová
Datum konání akce
11. 6. 2004
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—