Mechanismy degradace v kontaktu železniční kolo / kolejnice v souvislosti s tvorbou "White Etching Layers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F05%3A00002277" target="_blank" >RIV/00216275:25510/05:00002277 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mechanismy degradace v kontaktu železniční kolo / kolejnice v souvislosti s tvorbou "White Etching Layers
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum degradačních procesů v povrchových vrstvách kontaktních oblastí má úzkou návaznost na studium mechanismů strukturních přeměn v těchto lokalitách. Přes poměrně značné soustředění výzkumných aktivit na tuto problematiku se doposud nepodařilo zcela objasnit procesy, které během provozu způsobují strukturní přeměny v povrchové, resp. podpovrchové zóně kontaktu mezi kolem a kolejnicí. Nelze v této souvislosti opomenout ani snahu o snížení finanční náročnosti, která obsahuje jak náklady na výrobu i provoz kolejových vozidel a železničních tratí, tak i požadavky na údržbu vozidel a kolejového svršku. Popisované bíle naleptané vrstvy lze identifikovat nejen na povrchu opotřebených kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i různých provozních podmínek (např. mechanismy tření). Jedná se o problematiku, která byla předmětem mnoha experimentálních i simulačních studií. O
Název v anglickém jazyce
Mechanisms of degradation in railway wheel / rail contact in connection with occurence of white etching layers
Popis výsledku anglicky
The aim of this work is a study of the microstructure transformations with the residual stress formation that is induced by rolling contact friction and wear in the rail - wheel system. Several small rail-surface samples, we term them as the "chips", were chosen for an analyses of the surface changes in the rail - wheel contact. A multitude of different experiments were carried out in order to analyse the microstructure changes at the surface and the near - surface region of the samples and, thus, to contribute to the understanding of the complex rail - wheel rolling contact system. Optical and scanning electron microscope have revealed the white etching layers on the rail segments, i.e. on the cross - section of the "chips". At low magnification, theWEL shows its characteristic localy-homogeneous structure of heterogeneous layers, as reported previously. Within the upper part of the white etching layer some short cracks are visible. Other cracks transmit the whole WEL and sometim
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F04%2F0033" target="_blank" >GA101/04/0033: Analýza mezních stavů povrchových vrstev temene kolejnice z hlediska kontaktního zatížení účinkem kolových sil při průjezdu kolejového vozidla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Materiálové inžinierstvo
ISSN
1335-0803
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
70-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—