Mobilní zařízení pro měření a sběr dat o výhybce DISC-M
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F23%3A39921110" target="_blank" >RIV/00216275:25510/23:39921110 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dfjp.upce.cz/sites/default/files/global/2024-01/7803/CK01000091-V5_DISC-M_f_91143.pdf" target="_blank" >https://dfjp.upce.cz/sites/default/files/global/2024-01/7803/CK01000091-V5_DISC-M_f_91143.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mobilní zařízení pro měření a sběr dat o výhybce DISC-M
Popis výsledku v původním jazyce
Výstupem projektu je autonomní měřící zařízení DISC-M pro záznam dynamické interakce při průjezdů vozidla výhybkou, který je dále vyhodnocován a je využíván pro diagnostiku stavu srdcovkové části výhybky. Funkční vzorek umožňuje měřit vybrané veličiny (v tomto případě zrychlení) na vozidle za jízdy. Unikátnost zařízení spočívá v tom, že umožňuje autonomně měřit za jízdy vozidla pouze v tzv. bodech zájmu - pomocí GNSS souřadnic definované lokality (není nutná instalace značek v koleji, malý objem ukládaných dat). Další funkcionalitou je originální způsob zjištění orientace vozidla a směru jízdy a vyhledání pevné srdcovky v signálu. Zařízení umožňuje diagnostikovat výhybky s pevným hrotem srdcovky speciálním vozidlem (diagnostický prostředek správce infrastruktury) či vozidly v běžném provozu. Datové výstupy (informace) ze zařízení jsou využitelné pro hodnocení stavu výhybky strojovým učením a podporují přechod k prediktivnímu systému údržby výhybek.
Název v anglickém jazyce
Mobile device DISC-M for measuring and collecting data about the turnouts
Popis výsledku anglicky
The output of the project is an autonomous measuring device DISC-M for recording dynamic interaction during vehicle run through turnouts, which is further evaluated and used to diagnose the condition of the frog part of the turnout. The functional sample makes it possible to measure selected quantities (acceleration in this case) on the running vehicle. The uniqueness of the device lies in the fact that it enables autonomous measurement of vehicles while running only in the so-called points of interest - using GNSS coordinates of defined locations (no installation of markers in the track is necessary, small volume of stored data). Another functionality is an original way of detecting the orientation of the vehicle and the direction of run and finding a fixed frog in the signal. The device makes it possible to diagnose turnouts with a fixed frog point with a special vehicle (infrastructure manager diagnostic tool) or with railway vehicles in normal operation. The data output (information) from the device can be used to evaluate the state of the turnout by machine learning and support the transition to a predictive turnout maintenance system.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000091" target="_blank" >CK01000091: Výhybka 4.0</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
CK01000091-V5
Číselná identifikace
doposud není licenční smlouva
Technické parametry
Funkční vzorek byl fyzicky realizován a nasazen při mnoha měřících kampaních během řešení projektu a dosahuje následujících parametrů: autonomní způsob provozu, tj. start, ukončení a uložení měřených signálů zrychlení pouze v místech zadané lokalizace výhybek na trati (POI), záznam až 4 kanálů snímačů zrychlení (sampling rate 10 kHz@channel, 16 bit. ADC), určení polohy vozidla na trati (GNSS), včetně orientace a směru jízdy (interní snímač s algoritmem vyhodnocení), záznam diagnostických dat zařízení, metadat měření a jejich odeslání přes GSM (v případě datového připojení) do databáze pro další zpracování, volitelný bateriový režim (minimálně 6 hodin), rozměry 180 x 120 x 50 mm.
Ekonomické parametry
Funkční vzorek umožňuje jedoucím kolejovým vozidlem provádět autonomní sběr diagnostických dat o stavu srdcovkové části všech pojížděných výhybek v delší časové řadě bez nutnosti obsluhy zařízení. Zásadním ekonomickým přínosem jsou uspořené údržbové náklady dané detailní condition based diagnostikou srdcovek s budoucím přechodem k prediktivní údržbě, což je klíčový nástroj také z pohledu zvýšení kapacity dopravní cesty. V případě nasazení na běžně provozovaná vozidla má výsledek výrazný přínos k bezpečnosti provozu průběžným monitoringem stavu srdcovek (kritického prvku infrastruktury) v časové krátkém sledu více instrumentovaných vozidel.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216275
Název vlastníka
Univerzita Pardubice
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
https://dfjp.upce.cz/sites/default/files/global/2024-01/7803/CK01000091-V5_DISC-M_f_91143.pdf