ZÁVISLOST SOUČINITELE PODÉLNÉHO TŘENÍ NA MĚŘICÍ RYCHLOSTI
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F15%3APU113011" target="_blank" >RIV/00216305:26110/15:PU113011 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ZÁVISLOST SOUČINITELE PODÉLNÉHO TŘENÍ NA MĚŘICÍ RYCHLOSTI
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je popsána problematika poklesu hodnot součinitele podélného tření v závislosti na měřicí rychlosti a hodnotě makrotextury povrchu vozovky. Na 73 úsecích s různou technologií obrusné vrstvy byly změřeny hodnoty součinitele podélného tření fp a hodnoty makrotextury povrchu vozovky MPD. Pomocí regresní analýzy byl z naměřených výsledků stanoven vztah, který umožňuje přepočet součinitele podélného tření fp pro různé měřicí rychlosti. Pro výpočet je nutné znát hodnotu součinitele podélného tření fp při měřicí rychlosti 60 km/h a hodnotu makrotextury povrchu MPD. Znalost hodnoty součinitele tření povrchu vozovky při vyšších rychlostech je velmi důležitá. Vyhovující protismykové vlastnosti při rychlosti 60 km/h mohou být při rychlosti 120 km/h havarijní, pokud povrch vozovky nemá dostatečnou makrotexturu.
Název v anglickém jazyce
LONGITUDINAL FRICITON COEFFICIENT DEPENDANCE ON MEASURING SPEED
Popis výsledku anglicky
The article deals with the relation between the longitudinal friction coefficient dependence on measuring speed and the value of road surface macrotexture. Longitudinal friction coefficient and macrotexture (MPD) values were measured on 73 different sections of roads. The results were compared by regression analysis and its outcome was used for determination of formula that enables calculation of longitudinal friction coefficient for any operating speed. Value of longitudinal friction coefficient for measuring speed 60 km/h and value of road surface macrotexture MPD are needed for calculation. Determination of road surface friction coefficient for higher measuring speeds is very important. Road surface skid resistance that is satisfactory at speed 60 km/h can be critical at speed 120 km/h depending on road surface macrotexture.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031769" target="_blank" >TA04031769: Vývoj adaptivního interaktivního systému pro zvýšení bezpečnosti osádky vozidel a jeho využití pro hodnocení povrchových vlastností vozovek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Juniorstav 2015, Sborník abstraktů
ISBN
978-80-214-5091-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
1-7
Název nakladatele
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební, Veveří 331/95, 602 00 Bno
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
29. 1. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—