Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj adaptivního interaktivního systému pro zvýšení bezpečnosti osádky vozidel a jeho využití pro hodnocení povrchových vlastností vozovek

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F16%3APU121158" target="_blank" >RIV/00216305:26110/16:PU121158 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj adaptivního interaktivního systému pro zvýšení bezpečnosti osádky vozidel a jeho využití pro hodnocení povrchových vlastností vozovek

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metod zabývajících se měřením povrchových parametrů pozemních komunikací je celá řada. Mezi ty základní patří: analýza laserového měření, odhad koeficientu tření z příčného pohybu vozidla, odhad za pomoci modelu vozidla či měření pomocí přídavného kolečka. Z pohledu on-line měření povrchových vlastností pozemní komunikace je velice přínosný odhad za pomoci modelu vozidla, kdy do modelu vstupují měřená data z GPS snímače polohy, akcelerometru, sensoru otáček a přenášeného výkonu na kolech, ABS/ESP sensorů a veličiny popisující výkonové parametry motoru. Základem tohoto přístupu je členění modelu do několika základních tříd (každá z nich předpokládá jiné povrchové podmínky), vyhodnocení vstupních dat a porovnání očekávané odezvy vozidla s reálnou odezvou. Podmínky na vozovce se následně určí z odchylek jednotlivých tříd modelu, kdy typ povrchu modelu s nejmenší odchylkou je považován za správný. Jiným přístupem je odhad koeficientu tření z příčného pohybu vozidla. Vstupem do tohoto modelu jsou hodnoty rychlosti vozidla, stáčivé rychlosti a rychlosti pohybu volantu, ze kterých se odvozuje index povrchu pozemní komunikace. Systém shodně předpokládá členění povrchu vozovky do několika základních tříd, pro které je rozdělení indexu povrchu předem empiricky odvozeno. Za použití Bayesovských odhadů je tak na základě měřeného indexu vybrána nejpravděpodobnější třída typu povrchu, pro kterou je koeficient tření vyhodnocen. Tento příspěvek si klade za cíl přiblížit návrh a testování jednoho takovéhoto modelu.

  • Název v anglickém jazyce

    Development of Adaptive interactive system to increase the safety of the crew vehicle and its use for evaluation of surface properties of roadways

  • Popis výsledku anglicky

    Methods of dealing with the measurement of road surface parameters are numerous. Among the most basic include: analysis of the laser measurements, estimation of the coefficient of friction of the lateral movement of the vehicle, the vehicle with the help of model estimation or measurement by using the auxiliary wheel. From the perspective of on-line measurement of surface properties of the infrastructure is good, with the help of the model estimate of the vehicle when entering to the model, measured data from the GPS position sensors, accelerometer, speed sensor and transferred power to the wheels, ABS/ESP sensors and physical quantities describing the performance parameters of the engine. The basis of this approach, the model is broken down into a number of base classes (each of which assumes a different surface conditions), the evaluation of the input data and the comparison of the expected response of the vehicle with a fair response. The conditions on the ground are then determined from the deviations of each class of the model, when the type of the model surface with the smallest deviation is considered correct. Another approach is to estimate the coefficient of friction of the lateral movement of the vehicle. The entrance to this model are the values of the vehicle's speed, yaw rate and speed of movement of the steering wheel, from which derives the index of the surface of the road. The system consistently assumes a breakdown of road surface into multiple base classes, for which the Division of surface index advance empirically derived. Using the Bayesian estimates on the basis of the measured index of selected most likely surface type class, for which it is the friction coefficient evaluated. This post aims to approach the design and testing of one such model.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JN - Stavebnictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TA04031769" target="_blank" >TA04031769: Vývoj adaptivního interaktivního systému pro zvýšení bezpečnosti osádky vozidel a jeho využití pro hodnocení povrchových vlastností vozovek</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník příspěvků z odborné konference Zvýšení bezpečnosti provozu vozidel ozbrojených sil

  • ISBN

    978-80-904625-8-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    104

  • Strana od-do

    47-54

  • Název nakladatele

    Velitelství výcviku - Vojenská akademie, Vyškov

  • Místo vydání

    Vyškov

  • Místo konání akce

    Vyškov

  • Datum konání akce

    1. 11. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku