Systém měření podélné nerovnosti povrchů vozovek instalovaný na měřicí vozidlo
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000091" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000091 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Systém měření podélné nerovnosti povrchů vozovek instalovaný na měřicí vozidlo
Popis výsledku v původním jazyce
Funkční vzorek představuje doplnění měřicího vozidla provádějícího měření protismykových vlastností povrchů vozovek (parametr Fp – součinitel podélného tření) o systém umožňující měření podélných nerovností povrchů vozovek (parametr IRI – mezinárodní index nerovnosti). Systém je nainstalován do vozidla Mercedes-Benz Sprinter a je založen na měření za jízdy měřicího vozidla při spuštěném závěsu pro měření protismykových vlastností povrchů vozovek s měřicím kolem (osazeným referenční pneumatikou), které je dotlačováno k povrchu vozovky silou 1000 N. Systém maximalizuje stabilitu závěsu při měření za vysokých rychlostí a provádí odečet hodnot odpovídajících profilu povrchu vozovky v jízdní stopě, ze kterých se následně počítají parametry podélné nerovnosti povrchu vozovky, např. parametr IRI.
Název v anglickém jazyce
Longitudinal pavement surface unevenness measurement system installed on the measuring vehicle
Popis výsledku anglicky
The functional sample represents the addition to the system for measuring skid resistance properties of pavement surfaces (parameter Fp - longitudinal friction coefficient) with a system enabling the measurement of longitudinal unevenness of pavement surfaces (parameter IRI - international roughness index). The system is installed in a Mercedes-Benz Sprinter and is based on a measurement while the measuring vehicle is in motion, with the measuring wheel (fitted with a reference tyre) pushed against the pavement surface with a force of 1000 N. The system maximises the stability of the hitch during high speed measurements and takes readings corresponding to the road surface profile in the driving track, from which longitudinal road surface roughness parameters, e.g. the IRI parameter, are then calculated.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TP01010056" target="_blank" >TP01010056: Inovace pro dopravu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
m.vozidlo-IRI
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Tento systém byl doplněn o hardwarové komponenty, které maximalizují stabilitu závěsu při měření za vysokých rychlostí a provádí odečet hodnot odpovídajících profilu povrchu vozovky v jízdní stopě, z kterých se následně počítají parametry podélné nerovnosti povrchu vozovky, např. parametr IRI. Upravena byla také softwarová část zařízení, do které byly doplněny funkce pro záznam, vyhodnocení a export dat odpovídajících sejmutému profilu povrchu vozovky, ve vazbě na ujetou vzdálenost měřicího vozidla. Využita byla přítomnost sklopného závěsu s měřicím kolem (který je pneumatickým systémem přitlačován k povrchu vozovky), která umožňuje kontaktní způsob měření přímo v místě, kde se provádí měření protismykových vlastností povrchu vozovky.
Ekonomické parametry
Výše popsaný systém se používá pro měření podélného profilu povrchu vozovky v levé jízdní stopě měřicího vozidla za účelem vyhodnocení parametru IRI a to ve dvou variantách: • současné měření podélných nerovností s měřením protismykových vlastností povrchů vozovek (preferovaná varianta), • samostatné měření podélných nerovností povrchů vozovek. Systém osazený do měřicího vozidla je možné využívat jak pro komerční účely, tak pro výzkumné účely (např.: souvislost obou parametrů, vliv nerovností na protismykové vlastnosti povrchů vozovek, možnosti zvýšení bezpečnosti provozu na PK).
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
44994575
Název vlastníka
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—