Použití výztužných geosyntetik pod obrusnou vrstvu: zkušenosti z pokusného úseku a laboratoře.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F23%3APU150007" target="_blank" >RIV/00216305:26110/23:PU150007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.silnice-mosty.cz/2594-obsah-cisla-3-2023/" target="_blank" >https://www.silnice-mosty.cz/2594-obsah-cisla-3-2023/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Použití výztužných geosyntetik pod obrusnou vrstvu: zkušenosti z pokusného úseku a laboratoře.
Popis výsledku v původním jazyce
Vyztužování asfaltobetonových vozovek pomocí 2D mezivrstev vkládaných mezi asfaltové vrstvy (výztužné mříže, kompozity, netkané textilie) se hojně používá od 80. let 20. století. Od té doby byl přínos použití výztužných vrstev na snížení šíření trhlin ve vozovce zdokumentován výzkumníky po celém světě. Obecně platí, že vozovka vyztužená geosyntetiky vykazuje 2krát až 14krát vyšší absorpci energie vznikající trhliny nežli nevyztužená vozovka. Pro správnou funkci vyztužení ve vozovce je však důležité dosáhnout kvalitního spojení asfaltových vrstev. Příspěvek se zaměřuje na spojení asfaltových vrstev s použitím vložených sklovláknitých výztuží pod tenkou asfaltovou vrstvu tloušťky 30 mm a 40 mm. Zkušební souvrství byla připravena v laboratoři a porovnána s realizací pokusného úseku. Po dobu 22 měsíců byl sledován vývoj vlivu účinků dopravního zatížení na vozovku a spojení vrstev.
Název v anglickém jazyce
The use of reinforcing geosynthetics under the wearing course: experience from the test section and the laboratory.
Popis výsledku anglicky
Reinforcement of asphalt-concrete roads using 2D interlayers with reinforcing grids, composites, non-woven fabrics, placed between newly paved layers, has been widely used since the 1980s. Since then, the benefits of using reinforcing layers to mitigate cracks in pavements have been documented by researchers around the world. In general, a roadway with embedded interlayer geosynthetic reinforcement absorbs crack energy approximately 2-14 times higher than an unreinforced structure. However, for the correct function of geosynthetics in roads, it is important to achieve a high-quality connection of asphalt layers, which is tested in the Czech Republic by the Leutner shear test. The paper focuses on the asphalt layers shear bond performance using embedded fiberglass reinforcement under thin asphalt layers of 30 and 40 mm. The laboratory prepared samples were compared with the experimental field section. The effect of heavy traffic load was monitored for a period of 22 months.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000033" target="_blank" >CK01000033: Prodloužení životnosti vozovek krajských a místních komunikací pomocí inovativních asfaltových vrstev s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silnice mosty
ISSN
1804-8684
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
03
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
48
Strana od-do
34-41
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—