Výpočty životnosti a šíření únavové trhliny v konstrukci nosníku křídla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F04%3APU48284" target="_blank" >RIV/00216305:26210/04:PU48284 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fatigue and Crack Propagation Calculations of Wing Spar Structure
Popis výsledku v původním jazyce
The main goal of this paper is to summarize present experiences obtained with MSC.Fatigue software. This FEM based package is intended for solution of a wide range of fatigue tasks and is made up of several analysis modules. Two of them will be describedin more detail here. Calculations of the safe life of a wing spar using FEFAT module are presented. Comparison with results obtained by means of in-house developed program MINER is also done. The second task deals with the crack propagation analysis usiing PCRACK module that is an essential part of the damage tolerance evaluation. As a tool for verification of calculated crack propagation curves the widespread fracture mechanics software NASGRO was chosen. Investigated structure is represented by the wing spar specimen previously tested in the laboratory of Institute of Aerospace Engineering. Load history expected in calculations is identical with a load sequence applied during the flight-simulation fatigue test that was done using fli
Název v anglickém jazyce
Fatigue and Crack Propagation Calculations of Wing Spar Structure
Popis výsledku anglicky
The main goal of this paper is to summarize present experiences obtained with MSC.Fatigue software. This FEM based package is intended for solution of a wide range of fatigue tasks and is made up of several analysis modules. Two of them will be describedin more detail here. Calculations of the safe life of a wing spar using FEFAT module are presented. Comparison with results obtained by means of in-house developed program MINER is also done. The second task deals with the crack propagation analysis usiing PCRACK module that is an essential part of the damage tolerance evaluation. As a tool for verification of calculated crack propagation curves the widespread fracture mechanics software NASGRO was chosen. Investigated structure is represented by the wing spar specimen previously tested in the laboratory of Institute of Aerospace Engineering. Load history expected in calculations is identical with a load sequence applied during the flight-simulation fatigue test that was done using fli
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LN00B051" target="_blank" >LN00B051: Centrum leteckého a kosmického výzkumu (CLKV)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Letecký zpravodaj
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Svazek periodika
2004
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
12-15
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—