Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F17%3APU123214" target="_blank" >RIV/00216305:26210/17:PU123214 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3846/16487788.2016.1266819" target="_blank" >http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3846/16487788.2016.1266819</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3846/16487788.2016.1266819" target="_blank" >10.3846/16487788.2016.1266819</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft
Popis výsledku v původním jazyce
The article presents the topometry optimization of the critical semi-shell wing structure of the aircraft in the Commuter category of the CS-23 regulation standard (EASA 2012). Modern finite element (FE) optimization methods are used. The main outcome is that the milled integral lower wing panel allows significant weight savings due to an optimization of the thickness of each skin segment. The FE model validation with the analytical software and the selection of structural constraints and requirements for the optimization are described in this article. Also, a final stress analysis and a complex load capacity analysis validate required properties of designed structural modifications with an optimal stress distribution. Additionally the analysis of weight savings and elongation of the fatigue durability according to the Damage tolerance methodology was done.
Název v anglickém jazyce
Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft
Popis výsledku anglicky
The article presents the topometry optimization of the critical semi-shell wing structure of the aircraft in the Commuter category of the CS-23 regulation standard (EASA 2012). Modern finite element (FE) optimization methods are used. The main outcome is that the milled integral lower wing panel allows significant weight savings due to an optimization of the thickness of each skin segment. The FE model validation with the analytical software and the selection of structural constraints and requirements for the optimization are described in this article. Also, a final stress analysis and a complex load capacity analysis validate required properties of designed structural modifications with an optimal stress distribution. Additionally the analysis of weight savings and elongation of the fatigue durability according to the Damage tolerance methodology was done.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
AVIATION
ISSN
1648-7788
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
21
Stát vydavatele periodika
LT - Litevská republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
29-34
Kód UT WoS článku
000398819400005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85016433245