Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F17%3APU123214" target="_blank" >RIV/00216305:26210/17:PU123214 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3846/16487788.2016.1266819" target="_blank" >http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3846/16487788.2016.1266819</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3846/16487788.2016.1266819" target="_blank" >10.3846/16487788.2016.1266819</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article presents the topometry optimization of the critical semi-shell wing structure of the aircraft in the Commuter category of the CS-23 regulation standard (EASA 2012). Modern finite element (FE) optimization methods are used. The main outcome is that the milled integral lower wing panel allows significant weight savings due to an optimization of the thickness of each skin segment. The FE model validation with the analytical software and the selection of structural constraints and requirements for the optimization are described in this article. Also, a final stress analysis and a complex load capacity analysis validate required properties of designed structural modifications with an optimal stress distribution. Additionally the analysis of weight savings and elongation of the fatigue durability according to the Damage tolerance methodology was done.

  • Název v anglickém jazyce

    Topometry FEM optimization of the wing structure of the transport aircraft

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents the topometry optimization of the critical semi-shell wing structure of the aircraft in the Commuter category of the CS-23 regulation standard (EASA 2012). Modern finite element (FE) optimization methods are used. The main outcome is that the milled integral lower wing panel allows significant weight savings due to an optimization of the thickness of each skin segment. The FE model validation with the analytical software and the selection of structural constraints and requirements for the optimization are described in this article. Also, a final stress analysis and a complex load capacity analysis validate required properties of designed structural modifications with an optimal stress distribution. Additionally the analysis of weight savings and elongation of the fatigue durability according to the Damage tolerance methodology was done.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AVIATION

  • ISSN

    1648-7788

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    21

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    29-34

  • Kód UT WoS článku

    000398819400005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85016433245