Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The effective computational model of the hydrodynamics journal floating ring bearing for simulations of long transient regimes of turbocharger rotor dynamics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F18%3APU130224" target="_blank" >RIV/00216305:26210/18:PU130224 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740318321842" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740318321842</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2018.09.025" target="_blank" >10.1016/j.ijmecsci.2018.09.025</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The effective computational model of the hydrodynamics journal floating ring bearing for simulations of long transient regimes of turbocharger rotor dynamics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper presents an efficient and numerically stable calculation model of a journal plain floating ring bear- ing. The computational model is based on the numerical solution of the Reynolds equation in combination with the analytical description of the resulting variables. This model is used in a virtual turbocharger assembled in multibody systems. This approach allows to effectively solve transient events, such as turbocharger run-up, con- sidering issues of rotor dynamics, tribology of bearings, flows of lubricant in the channels and potentially also gas flow through the sealing system. The model of the bearing includes the influence of the inlet and outlet channels and the non-cylindrical shape of the bearing surfaces. Influence of lubricant and structure temperature changes caused by shear stresses in lubrication film and related changes in the lubricant properties is also considered. The paper also presents the numerical implementation of the computational models and the verification of these models using technical experiments with the turbocharger of a diesel engine.

  • Název v anglickém jazyce

    The effective computational model of the hydrodynamics journal floating ring bearing for simulations of long transient regimes of turbocharger rotor dynamics

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents an efficient and numerically stable calculation model of a journal plain floating ring bear- ing. The computational model is based on the numerical solution of the Reynolds equation in combination with the analytical description of the resulting variables. This model is used in a virtual turbocharger assembled in multibody systems. This approach allows to effectively solve transient events, such as turbocharger run-up, con- sidering issues of rotor dynamics, tribology of bearings, flows of lubricant in the channels and potentially also gas flow through the sealing system. The model of the bearing includes the influence of the inlet and outlet channels and the non-cylindrical shape of the bearing surfaces. Influence of lubricant and structure temperature changes caused by shear stresses in lubrication film and related changes in the lubricant properties is also considered. The paper also presents the numerical implementation of the computational models and the verification of these models using technical experiments with the turbocharger of a diesel engine.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1202" target="_blank" >LO1202: NETME CENTRE PLUS</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    INTERNATIONAL JOURNAL OF MECHANICAL SCIENCES

  • ISSN

    0020-7403

  • e-ISSN

    1879-2162

  • Svazek periodika

    148

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2018

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    611-619

  • Kód UT WoS článku

    000448097900050

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85053814046