Investigation of Gas Blow-by Through Turbocharger Sealing System Using Advanced Computational Simulations
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APU152548" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PU152548 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.3390/engproc2024079047" target="_blank" >https://doi.org/10.3390/engproc2024079047</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3390/engproc2024079047" target="_blank" >10.3390/engproc2024079047</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Investigation of Gas Blow-by Through Turbocharger Sealing System Using Advanced Computational Simulations
Popis výsledku v původním jazyce
Gas blow-by flow through a turbocharger sealing system has a significant effect on lubricant consumption and the formation of particles. This paper presents an experimentally validated computational model to quantify the mass flow of gasses through a sealing system as a function of operating conditions. The computational model is applied to a truck engine turbocharger and the results are verified experimentally. The results show that the gas blow-by is not only influenced by the geometrical parameters of the lubrication system but is controlled by the thermo-mechanical loading of the turbocharger, with a non-negligible influence of the radial dynamics of the rotor.
Název v anglickém jazyce
Investigation of Gas Blow-by Through Turbocharger Sealing System Using Advanced Computational Simulations
Popis výsledku anglicky
Gas blow-by flow through a turbocharger sealing system has a significant effect on lubricant consumption and the formation of particles. This paper presents an experimentally validated computational model to quantify the mass flow of gasses through a sealing system as a function of operating conditions. The computational model is applied to a truck engine turbocharger and the results are verified experimentally. The results show that the gas blow-by is not only influenced by the geometrical parameters of the lubrication system but is controlled by the thermo-mechanical loading of the turbocharger, with a non-negligible influence of the radial dynamics of the rotor.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Engineering Proceedings
ISSN
2673-4591
e-ISSN
—
Svazek periodika
79
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
1-5
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85213552226