Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Efficient computational modelling of low loaded bearings of turbocharger rotors

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APU135481" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PU135481 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740319335507?utm_campaign=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&utm_medium=email&utm_dgroup=Email1Publishing&utm_acid=126787874&SIS_ID=0&dgcid=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&CMX_ID=&utm_in=DM649402&utm_source=AC_30&u" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740319335507?utm_campaign=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&utm_medium=email&utm_dgroup=Email1Publishing&utm_acid=126787874&SIS_ID=0&dgcid=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&CMX_ID=&utm_in=DM649402&utm_source=AC_30&u</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2020.105505" target="_blank" >10.1016/j.ijmecsci.2020.105505</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Efficient computational modelling of low loaded bearings of turbocharger rotors

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The overall efficiency of turbochargers is a strictly monitored variable in all applications. Increasing the overall efficiency is closely related to the mechanical efficiency and hence the rotor bearing system. This paper presents a new computational model describing the behaviour of the thrust bearings of the turbocharger rotor under different operating conditions. The model assumes steady state turbulent flow of lubricant through a thin lubrication gap in the form of a two-phase fluid. Fluid flow is affected by centrifugal forces due to high rotor speeds and by the change in lubricant properties due to pressure, temperature and shear rate. The model is designed to allow a very fast and efficient steady state solution for many input parameter variations, while maintaining a sustainable physical depth of description of the reality. The new computational model is confronted with three-dimensional higher-level models and verified by technical experiments on a real combustion engine turbocharger.

  • Název v anglickém jazyce

    Efficient computational modelling of low loaded bearings of turbocharger rotors

  • Popis výsledku anglicky

    The overall efficiency of turbochargers is a strictly monitored variable in all applications. Increasing the overall efficiency is closely related to the mechanical efficiency and hence the rotor bearing system. This paper presents a new computational model describing the behaviour of the thrust bearings of the turbocharger rotor under different operating conditions. The model assumes steady state turbulent flow of lubricant through a thin lubrication gap in the form of a two-phase fluid. Fluid flow is affected by centrifugal forces due to high rotor speeds and by the change in lubricant properties due to pressure, temperature and shear rate. The model is designed to allow a very fast and efficient steady state solution for many input parameter variations, while maintaining a sustainable physical depth of description of the reality. The new computational model is confronted with three-dimensional higher-level models and verified by technical experiments on a real combustion engine turbocharger.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    INTERNATIONAL JOURNAL OF MECHANICAL SCIENCES

  • ISSN

    0020-7403

  • e-ISSN

    1879-2162

  • Svazek periodika

    174

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2020

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    374-383

  • Kód UT WoS článku

    000531024400011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85078933156