Effective thrust bearing model for simulations of transient rotor dynamics
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU132122" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU132122 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740319335507?utm_campaign=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&utm_medium=email&utm_dgroup=Email1Publishing&utm_acid=126787874&SIS_ID=0&dgcid=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&CMX_ID=&utm_in=DM649402&utm_source=AC_30&u" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0020740319335507?utm_campaign=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&utm_medium=email&utm_dgroup=Email1Publishing&utm_acid=126787874&SIS_ID=0&dgcid=STMJ_75273_AUTH_SERV_PPUB&CMX_ID=&utm_in=DM649402&utm_source=AC_30&u</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2019.04.057" target="_blank" >10.1016/j.ijmecsci.2019.04.057</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effective thrust bearing model for simulations of transient rotor dynamics
Popis výsledku v původním jazyce
The paper introduces a new fast combined analytical and numerical computation model of thrust bearing, which can be applied to analyse the transient rotor dynamics of rotating machines. The bearing model is designed to allow an efficient solution to long-term processes while retaining its high-level capability to describe the bearing dynamics and tribology. The model includes the effects of lubricant inlet temperature and pressure and also effects of temperature, shear rate and inertia of the bearing lubricant layer. This bearing model used in the virtual turbocharger allows detailed analysis of both the design of the bearing itself and the vibration and noise issues of the turbocharger. The results obtained through the bearing model are verified using Computational Fluid Dynamics (CFD) and by technical experiments on real exhaust gas turbochargers.
Název v anglickém jazyce
Effective thrust bearing model for simulations of transient rotor dynamics
Popis výsledku anglicky
The paper introduces a new fast combined analytical and numerical computation model of thrust bearing, which can be applied to analyse the transient rotor dynamics of rotating machines. The bearing model is designed to allow an efficient solution to long-term processes while retaining its high-level capability to describe the bearing dynamics and tribology. The model includes the effects of lubricant inlet temperature and pressure and also effects of temperature, shear rate and inertia of the bearing lubricant layer. This bearing model used in the virtual turbocharger allows detailed analysis of both the design of the bearing itself and the vibration and noise issues of the turbocharger. The results obtained through the bearing model are verified using Computational Fluid Dynamics (CFD) and by technical experiments on real exhaust gas turbochargers.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
INTERNATIONAL JOURNAL OF MECHANICAL SCIENCES
ISSN
0020-7403
e-ISSN
1879-2162
Svazek periodika
157
Číslo periodika v rámci svazku
2019
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
374-383
Kód UT WoS článku
000473379100029
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85065063795