Chance-Constrained Optimization Formulation for Ship Conceptual Design: A Comparison of Metaheuristic Algorithms
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU150034" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU150034 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.mdpi.com/2073-431X/12/11/225" target="_blank" >https://www.mdpi.com/2073-431X/12/11/225</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3390/computers12110225" target="_blank" >10.3390/computers12110225</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Chance-Constrained Optimization Formulation for Ship Conceptual Design: A Comparison of Metaheuristic Algorithms
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents a new chance-constrained optimization (CCO) formulation for the bulk carrier conceptual design. The CCO problem is modeled through the scenario design approach. We conducted extensive numerical experiments comparing the convergence of both canonical and state-of-the-art metaheuristic algorithms on the original and CCO formulations and showed that the CCO formulation is substantially more difficult to solve. The two best-performing methods were both found to be differential evolution-based algorithms. We then provide an analysis of the resulting solutions in terms of the dependence of the distribution functions of the unit transportation costs and annual cargo capacity of the ship design on the probability of violating the chance constraints.
Název v anglickém jazyce
Chance-Constrained Optimization Formulation for Ship Conceptual Design: A Comparison of Metaheuristic Algorithms
Popis výsledku anglicky
This paper presents a new chance-constrained optimization (CCO) formulation for the bulk carrier conceptual design. The CCO problem is modeled through the scenario design approach. We conducted extensive numerical experiments comparing the convergence of both canonical and state-of-the-art metaheuristic algorithms on the original and CCO formulations and showed that the CCO formulation is substantially more difficult to solve. The two best-performing methods were both found to be differential evolution-based algorithms. We then provide an analysis of the resulting solutions in terms of the dependence of the distribution functions of the unit transportation costs and annual cargo capacity of the ship design on the probability of violating the chance constraints.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Computers
ISSN
2073-431X
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
11
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
„“-„“
Kód UT WoS článku
001118340100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85178293654