Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evaluating the Effect of Fatigue on Driver’s Performance

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F24%3APU152089" target="_blank" >RIV/00216305:26220/24:PU152089 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896324004968" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896324004968</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ifacol.2024.07.407" target="_blank" >10.1016/j.ifacol.2024.07.407</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evaluating the Effect of Fatigue on Driver’s Performance

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper presents an experimental cybernetic approach for the evaluation of drivers’ performance in connection with fatigue based on mathematical modelling and description of human behavior during a simple lane-changing task. Data are acquired via the in-house developed car driving simulator under defined conditions. Statistical evaluation of the used parameters for 50 active drivers is presented as an initial data set for the determination of the described drivers’ performance decision-making system built on fuzzy logic. The system was then used for calculating the DPI (Driver performance index) as a self-determined relative measure of drivers’ performance. Then, an example of applying the method with three volunteers influenced by fatigue is presented. All of these participants reached lower DPI in the case of fatigue induced by a 3-hour-long simulated loading drive on a highway. Although the results cannot be statistically significantly interpreted, they indicate a potential for further and deeper research.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluating the Effect of Fatigue on Driver’s Performance

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents an experimental cybernetic approach for the evaluation of drivers’ performance in connection with fatigue based on mathematical modelling and description of human behavior during a simple lane-changing task. Data are acquired via the in-house developed car driving simulator under defined conditions. Statistical evaluation of the used parameters for 50 active drivers is presented as an initial data set for the determination of the described drivers’ performance decision-making system built on fuzzy logic. The system was then used for calculating the DPI (Driver performance index) as a self-determined relative measure of drivers’ performance. Then, an example of applying the method with three volunteers influenced by fatigue is presented. All of these participants reached lower DPI in the case of fatigue induced by a 3-hour-long simulated loading drive on a highway. Although the results cannot be statistically significantly interpreted, they indicate a potential for further and deeper research.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Conference proceedings of 18th IFAC Conference on Programmable Devices and Embedded Systems PDES 2024

  • ISBN

  • ISSN

    2405-8963

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    263-268

  • Název nakladatele

    Elsevier

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    19. 6. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku