Non-Linear Model Predictive Control of Cabin Temperature and Air Quality in Fully Electric Vehicles
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26620%2F21%3APU138580" target="_blank" >RIV/00216305:26620/21:PU138580 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/9335535" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/9335535</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/TVT.2021.3054170" target="_blank" >10.1109/TVT.2021.3054170</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Non-Linear Model Predictive Control of Cabin Temperature and Air Quality in Fully Electric Vehicles
Popis výsledku v původním jazyce
This article describes an application of Non-linear Model Predictive Control algorithms on energy efficient control of fully electric vehicle cabin temperature and air quality. Since fully electric vehicles can not utilize waste heat from a powertrain (or there is not enough waste heat) as ICE vehicles do, it is necessary to employ advanced control approaches (especially for cabin heating) due to the possible mileage lost by using energy from the batteries for cabin conditioning. The basic idea behind this is to avoid the heat losses caused by excessive air exchange and to ensure a satisfactory air quality in combination with a user defined temperature. The Non-linear Model Predictive control algorithms were successfully implemented into an Infineon AURIX Tricore microcontroller and tested within a Processor in the Loop simulation.
Název v anglickém jazyce
Non-Linear Model Predictive Control of Cabin Temperature and Air Quality in Fully Electric Vehicles
Popis výsledku anglicky
This article describes an application of Non-linear Model Predictive Control algorithms on energy efficient control of fully electric vehicle cabin temperature and air quality. Since fully electric vehicles can not utilize waste heat from a powertrain (or there is not enough waste heat) as ICE vehicles do, it is necessary to employ advanced control approaches (especially for cabin heating) due to the possible mileage lost by using energy from the batteries for cabin conditioning. The basic idea behind this is to avoid the heat losses caused by excessive air exchange and to ensure a satisfactory air quality in combination with a user defined temperature. The Non-linear Model Predictive control algorithms were successfully implemented into an Infineon AURIX Tricore microcontroller and tested within a Processor in the Loop simulation.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20204 - Robotics and automatic control
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
IEEE TRANSACTIONS ON VEHICULAR TECHNOLOGY
ISSN
0018-9545
e-ISSN
1939-9359
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
1216-1229
Kód UT WoS článku
000628913700012
EID výsledku v databázi Scopus
—