Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv psychomotorických aktivit na děti se zrakovým postižením

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26630%2F17%3APU127510" target="_blank" >RIV/00216305:26630/17:PU127510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv psychomotorických aktivit na děti se zrakovým postižením

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pohybové aktivity v životě dítěte se zrakovým postižením vytváří významnou složku jeho kvality života a podílejí se na zdravém životním stylu. Při nácviku pohybových stereotypů mohou u nevidomých nebo slabozrakých vzniknout negativní stereotypy, které později vedou k obavám z pohybu a mají rozhodující vliv na motoriku zrakově postiženého člověka. Cílem práce bylo zjistit, jak se podílí pohybové aktivity, zejména školní tělesná výchova na rozvoji pozornosti a komunikace dětí se zrakovým postižením na vybraných základních školách. Výzkumného šetření se zúčastnilo 109 dětí z 5 základních škol, z toho 47 chlapců a 62 dívek ve věku 11 – 12 let. V tomto souboru bylo integrováno 27 dětí se zrakovým postižením, u 15 dětí byl asistent. Ve výzkumném šetření jsme použili Test pozornosti, osobní dotazník a rozhovor se žáky a s učiteli. Z výsledků výzkumu vyplývá, že psychomotorické aktivity velmi pozitivně působí na rozvoj komunikace a spolupráce ve skupině. Děti nejvíce při komunikační spolupráci začaly využívat ve verbální komunikaci tón hlasu a v neverbální komunikaci haptiku a řeč těla. Kolem 11 roku je senzitivní období pro rozvoj pozornosti i u dětí s poruchami zraku velmi zásadní a díky psychomotorickým cvičením se zlepšila pozornost u dětí s poruchami zraku o více než jednu třetinu. Pokud budou učitelé věnovat dostatečnou pozornost tomuto rozvoji, lze připravit vhodnou formou děti i na větší nároky v dalším školním ročníku. Všechny testované osoby postoupily do 6. ročníku.

  • Název v anglickém jazyce

    Influence of physical activities on children with visual impairment

  • Popis výsledku anglicky

    Physical activities in the life of children with visual impairment form an important component of their quality of life and contribute to a healthy lifestyle. When practising the movement stereotypes, blind or weak-eyed individuals may develop negative stereotypes, which then lead to fears of movement and have a decisive influence on motor skills of a visually impaired individual. The aim of our research was to find out how the physical activities, especially the school physical education, contribute to the development of the attention and communication of children with visual impairment at selected elementary schools. The survey was attended by 109 children from five elementary schools, of which 47 were boys and 62 were girls aged 11-12. This group comprised 27 children with visual impairment, of which 15 children needed an assistant. We used the Attention Test, a personal questionnaire, and an interview with pupils and teachers. Research results show that psychomotor activities have a very positive impact on the development of communication and cooperation within the group. In communication cooperation, children started to use most the voice tone in verbal communication while in non-verbal communication, it was haptics and body language. Around the age of 11, the sensitive period for attention development is very critical also in children with visual impairment, and psychomotor exercises have improved the attention of these children by more than one-third. Provided that the teachers pay sufficient attention to this development, they can prepare the children in a suitable way to meet greater demands in the following school year. All tested individuals moved on to the 6th class.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30502 - Other medical science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Pohybový aparát a zdraví

  • ISBN

    978-80-7315-265-9

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    177-186

  • Počet stran knihy

    194

  • Název nakladatele

    Paido Brno

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly