Didaktické modely aktivizace učících se v pedagogice a andragogice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F25739018%3A_____%2F19%3AN0000007" target="_blank" >RIV/25739018:_____/19:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktické modely aktivizace učících se v pedagogice a andragogice
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek vychází z kontextu historie pedagogické vědy. V dějinách didaktiky registrujeme již v 18. a 19. století kritické hlasy o její spekulativnosti, normativnosti a nedostatku empirické základny poznání. Tyto názory jsou v textu dokumentovány na příkladu německých pedagogů Trappa, Zillera, Rheina a dalších. Počátky posilování empirického charakteru didaktiky registrujeme v první polovině 20. století. Postupně se rozvíjí tzv. procesní didaktika, která je v textu dokumentována díly Petersena, Klimberga, Krugera a dalších. Na tuto základnu navazovala tzv. kybernetická didaktika zosobněná názory Felixe von Cubeho. Tento koncept vykazuje určitou kompatibilitu s vývojem andragogického pojetí vyučování a učení. Příspěvek rekapituluje vybrané modely učení dospělého v podání M. S. Knowlese, P. Jarvise, D. Pratta a D. Girrosona doplněna o hypotetický model učení dospělého v podmínkách elektronizace a digitalizace výuky.
Název v anglickém jazyce
DIDACTIC MODELS OF ACTIVATION LEARNING IN PEDAGOGY AND ANDRAGOGY
Popis výsledku anglicky
The article is based on the context of the history of pedagogical science. In the history of didactics, as early as the 18th and 19th centuries, we have been critical of its speculativeness, normativeness and lack of empirical knowledge. These views are documented in the text on the example of Trapp, Ziller, Rhein, and others. The beginnings of strengthening the empirical character of didactics are registered in the first half of the 20th century. The so-called process didactics is gradually being developed, which is documented in the text by Petersen, Klimberg, Kruger and others. This base was followed by the so-called cybernetic didactics personified by Felix von Cube. This concept has some compatibility with the development of andragogic concepts of teaching and learning. The paper summarizes selected models of adult learning by M.S. Knowles, P. Jarvis, D. Pratt and D. supplemented by a hypothetical model of adult learning in terms of electronization and digitization of teaching.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Docilita v andragogickej teórii a praxi
ISBN
978-80-557-1618-3
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
32-44
Počet stran knihy
120
Název nakladatele
Belianum
Místo vydání
Bánská Bystrica
Kód UT WoS kapitoly
—