Nízkoprofilová náprava řady AX60LP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000001" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nízkoprofilová náprava řady AX60LP
Popis výsledku v původním jazyce
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu byl proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava řady AX60LP bude používána pro vozidla s pohonem 4x4 a 6x6. Náprava vychází z konstrukce již zavedené produktové řady náprav AX60, s výškou profilu 349 mm. Základ těchto náprav byl vyvinut v r. 2006 pro použití ve vozidle 4x4, později také 6x6, s rámovým podvozkem, kterému plně vyhovovala instalační výška 343mm. Vozidlo mělo celkovou hmotnost do 9 tun, a bylo osazeno pneumatikami 335/80R20, které jsou na dnešní dobu poměrně malé a nahrazovány většími, často 365/80R20 což představuje +30mm na poloměru. Vozidlo je určeno do pouštních podmínek a byla požadována nadprůměrná světlá výška. Nové nápravy plně splnily očekávání zákazníka – světlá výška 466 mm k dispozici prakticky v plně hodnotě v celé šíři mezi koly (tzv. čistý profil). Společně s optimálně naladěným a moderním pérováním, výkonnými kotoučovými brzdami, moderním systémem podhušťování (CTIS = Central Tyre Inflation System) a silným řízením, vznikl podvozek, který je ve své třídě pro pouštní podmínky nejlepší na světě. Po snížení je výška profilu maximálně 279 mm.
Název v anglickém jazyce
Low profile axle type AX60LP
Popis výsledku anglicky
The project reacts to research and development trends in the field of independently suspended axles for all terrain vehicles – specifically to the requirement to lower the construction height of the axle considering the high demands for lowering the overall height of all-terrain army vehicles and improvement of drive safety in these vehicles. All should be achieved while maintaining the high stiffness of chassis. Therefore, the aim of the project is to research and develop a new series of low-profile axle types. The new axle series has considerably lower profile height (or construction height) - by at least 70-80mm which is roughly 25-30% lower compared to currently manufactured axles (own and competition). The result is an improvement of independently suspended axle in the sense of lowering the overall height of the vehicle (including installation height) by a maximum of 100mm while maintaining the required ground clearance of the vehicle. As a result, the vehicle gains much better lateral stability thanks to a lower centre of gravity, lower visibility and detectability, better armouring options and higher agility in all weight categories. This is again achieved while maintaining key characteristics – high engine performance, weight requirements and better resistance to explosives. The axle AX60LP will be used for 4x4 and 6x6 vehicle types. The construction is based on the current AX60 series with profile height of 349 mm. The origin of the construction can be traced back to year 2006, when the first axle for 4x4 vehicles was developer. Later, the axle usage was expanded to 6x6 vehicles as well. The frame chassis works well with set 343 mm installation height. The weight of the vehicle was limited to 9 tonnes and was equipped with 335/80R20 tyres but with ongoing innovations often changed to bigger 365/80R20 (which means +30 mm radius) because the size is not up to current standards. Said vehicles are mainly specialized for desert deployment with an above average ground clearance. These new axles fully met the clients‘expectations – ground clearance stood at 466 mm available in full for the whole range of the distance between wheels (or clear profile). Together with optimally set modern suspension, powerful disc brakes, modern CTIS (Central Tyre Inflation System) and strong driving system, all parts constitute a chassis that is best globally in its class for desert deployment. After the height reduction, the resulting profile height will be maximum 279 mm.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Výzkum a vývoj nízkoprofilové nezávisle zavěšené nápravy pro vysoce mobilní vojenská vozidla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Nízkoprofilová náprava AX60LP
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Náprava AX60LP vychází z konstrukce již zavedené produktové řady náprav AX60 pro vozidla k nasazení v pouštních podmínkách. Oproti původní instalační výšce 343 mm bylo u nové nápravy dosaženo snížením profilu instalační výšky 240 mm (tj. o 103 mm, nebo 30,1 %). Po snížení bude výška profilu maximálně 279 mm. Nižšího těžiště a profilu bylo dosaženo snížením uchycení horních lichoběžníkových ramen. Se změnou výšky uchycení horních ramen je také nutná změna tvaru horních lichoběžníkových ramen tak, aby byly zachovány ostatní kinematické parametry nápravy. Stejně tak s tím souvisí nový způsob uchycení ramen buď pomocí samonosného diferenciálu nápravy nebo s využitím rámu pro uchycení náprav. Náprava prošla finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (88,6 dB oproti limitu 92 dB) a výsledné teploty oleje (85 °C oproti limitu 97 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá výška 466 mm téměř v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Náprava bude k dispozici také ve verzi 6x6, která se od základní 4x4 liší středovým diferenciálem, který je průchozí, má tři výstupy a tím umožňuje konfigurace pro šestikolová a osmikolová vozidla.
Ekonomické parametry
Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
26837374
Název vlastníka
Advanced Design Solution s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—