Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nízkoprofilová náprava řady AX40DD

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000003" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nízkoprofilová náprava řady AX40DD

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu je proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava AX40DD je nejlehčí z produktové řady náprav a je vhodná pro vozidla 4x4 o maximální hmotnosti 8 tun. Její konstrukce vychází z typů pro těžší vozidla, komponenty však byly odlehčeny a přizpůsobeny lehčímu použití. Mimo to byl vyvinutý nový způsob uchycení kola využívající jednodušší těhlici bez převodu, tzv. Direct Drive. Výsledek prošel záběhovými testy pro měření teploty oleje a hlučnosti a testem těsnosti systému CTIS pro změnu tlaku v pneumatikách za jízdy. Vzhledem k použití pro nejlehčí skupinu vozidel se náprava nebude jako jediná vyrábět v konfiguracích 6x6 nebo 8x8.

  • Název v anglickém jazyce

    Low profile axle type AX40DD

  • Popis výsledku anglicky

    The project reacts to research and development trends in the field of independently suspended axles for all terrain vehicles – specifically to the requirement to lower the construction height of the axle considering the high demands for lowering the overall height of all-terrain army vehicles and improvement of drive safety in these vehicles. All should be achieved while maintaining the high stiffness of chassis. Therefore, the aim of the project is to research and develop a new series of low-profile axle types. The new axle series has considerably lower profile height (or construction height) - by at least 70-80mm which is roughly 25-30% lower compared to currently manufactured axles (own and competition). The result is an improvement of independently suspended axle in the sense of lowering the overall height of the vehicle (including installation height) by a maximum of 100mm while maintaining the required ground clearance of the vehicle. As a result, the vehicle gains much better lateral stability thanks to a lower centre of gravity, lower visibility and detectability, better armouring options and higher agility in all weight categories. This is again achieved while maintaining key characteristics – high engine performance, weight requirements and better resistance to explosives. Axle AX40DD is the lightest of the product series and it is predominantly designed for 4x4 vehicles with a maximum weight of 8 tonnes. Its design is based upon the axle types for heavier vehicles, but the components were lightened and adapted to fit the use for lighter vehicles. Additionally, a new type of wheel mounting mechanism was developer to accommodate for a simpler gearless mount, called Direct Drive. The result was tested for oil temperature and noise level and additionally for CTIS (central tyre inflating system) integrity. Due to the determination for lighter vehicles, the axle won’t be manufactured with 6x6 or 8x8 configurations.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Výzkum a vývoj nízkoprofilové nezávisle zavěšené nápravy pro vysoce mobilní vojenská vozidla</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Nízkoprofilová náprava AX40DD

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Náprava AX40DD je nejlehčí z vyvíjených náprav určená pro nejlehčí typy vozidel ale konstrukčně vychází z náprav pro těžší vozidla. Náprava je určená pro vozidla do maximální hmotnosti 8 tun a díky tomu bylo možné všechny komponenty odlehčit a zjednodušit. Dále náprava používá uchycení kola využívající jednodušší těhlici bez převodu (Direct Drive). Náprava prošla také finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (61,5 dB oproti limitu 75 dB) a výsledné teploty oleje (46 °C oproti limitu 75 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Dále náprava splnila podmínky testu CTIS systému pro změnu tlaku v pneumatikách za jízdy. Vzhledem k použití nápravy nebude k dispozici ve verzi 6x6 nebo 8x8 jako jediná v rámci vyvíjené produktové řady.

  • Ekonomické parametry

    Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    26837374

  • Název vlastníka

    Advanced Design Solution s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem