Nízkoprofilová náprava řady AX80LP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nízkoprofilová náprava řady AX80LP
Popis výsledku v původním jazyce
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu byl proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava AX80LP je oproti AX60LP dimenzovaná pro vozidla s vyšší celkovou hmotností, typicky vojenské transportéry a snese tedy větší zatížení a jejím předchůdcem ze stávající projektové řady je AX90. Nápravu lze v tomto případě konfigurovat s hydropneumatickým nebo mechanickým odpružením. I zde se výrazně projeví benefity sníženého profilu vozidla. Optimalizovaný návrh ramena je v případě AX80LP více odlišný. Originální konstrukce měla prohnutí, které obcházelo rám vozu. To zde není potřebné a byla zvolena jednodušší a lehčí konstrukce s upravenými úchyty ramen, které vyhovují prostorovým požadavkům. Změněný je také návrh středového diferenciálu nápravy. Ten obsahuje soukolí diferenciálu a zároveň slouží k uchycení ramen. Díl tedy přenáší několik typů zatížení, na které musel být správně dimenzován s využitím výpočtových simulací. Komplikovaná byla také tvorba odlitku z důvodu složitého tvaru a požadavku na minimum defektů. Původní instalační výška předchůdce nápravy AX90 byla 337 mm. Po snížení činí instalační výška nízkoprofilové nápravy AX80LP 242 mm (snížení o 95 mm, tj. o 28,2 %). Hodnota světlé výšky již v původním provedení dosahuje požadované hodnoty, proto náprava bude snižována v oblasti rozvodovky a pérování. Náprava se bude vyrábět stejně jako předchozí i s průchozím diferenciálem umožňující konfiguraci 6x6 a 8x8 pro vícekolové vojenské transportéry. Výsledek prošel záběhovými testy přizpůsobeným na vyšší zatížení s náročnějšími parametry kvůli použití nápravy pro těžší vozidla.
Název v anglickém jazyce
Low profile axle type AX80LP
Popis výsledku anglicky
The project reacts to research and development trends in the field of independently suspended axles for all terrain vehicles – specifically to the requirement to lower the construction height of the axle considering the high demands for lowering the overall height of all-terrain army vehicles and improvement of drive safety in these vehicles. All should be achieved while maintaining the high stiffness of chassis. Therefore, the aim of the project is to research and develop a new series of low-profile axle types. The new axle series has considerably lower profile height (or construction height) - by at least 70-80mm which is roughly 25-30% lower compared to currently manufactured axles (own and competition). The result is an improvement of independently suspended axle in the sense of lowering the overall height of the vehicle (including installation height) by a maximum of 100mm while maintaining the required ground clearance of the vehicle. As a result, the vehicle gains much better lateral stability thanks to a lower centre of gravity, lower visibility and detectability, better armouring options and higher agility in all weight categories. This is again achieved while maintaining key characteristics – high engine performance, weight requirements and better resistance to explosives. The axle AX80LP is dimensioned for much heavier vehicles compared to AX60LP, typically army transports and therefore can withstand much higher load. Its predecessor from the current product range is axle AX90. It is currently also possible to configurate the axle with hydropneumatics or mechanic suspension. The benefits are again very apparent and significant, but the optimized arm construction needs to be different. The original construction was curved, so it can go over the frame of the vehicle. This is no longer needed and a simpler and lighter construction with modified arm mounts was chosen to meet the space requirements. The design of the centre differential of the axle was also amended. It contains the differential gears and is also used to mount the arms. The part therefore holds a few different types of load and has to be correctly designed to withstand them using computational simulations. The manufacturing of the cast was also complicated due to a complex shape of the part and low defectivity requirements. The original installation height of AX90 predecessor was 337 mm and was lowered to the ultimate height of 242 mm (which means a 95 mm difference, or 28,2 %). The clear height measurements did not change, because they were already at a required level. Therefore, the axle was lowered in the area of transmission and suspension. The axle will be manufactured the same way as the AX60LP with an open differential allowing for 6x6 and 8x8 configurations for multi-wheel vehicles. The result was put through tests optimized for higher load and more difficult conditions, due to the axle being designed for much heavier vehicles.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Výzkum a vývoj nízkoprofilové nezávisle zavěšené nápravy pro vysoce mobilní vojenská vozidla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Nízkoprofilová náprava AX80LP
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Náprava AX80LP vychází z konstrukce již zavedené nápravy AX90 pro vozidla k nasazení v pouštních podmínkách. Oproti původní instalační výšce 337 mm bylo u nové nápravy dosaženo snížením profilu instalační výšky 242 mm (tj. o 95 mm, nebo 28,2 %). Oproti předchůdci má náprava několik změn v konstrukci. Jedná se zejména o celkové zjednodušení konstrukce ramene nápravy. Původní rameno pomocí zahnuté konstrukce dosahovalo okolo rámu vozidla, což u nového ramene není potřeba a je proto konstruováno bez zmíněného zahnutí a celý díl je tak lehčí. Změněný je také návrh středového diferenciálu nápravy. Ten obsahuje soukolí diferenciálu a zároveň slouží k uchycení ramen. Díl tedy přenáší několik typů zatížení, na které musel být správně dimenzován s využitím výpočtových simulací. Nápravu lze konfigurovat s hydropneumatickým nebo mechanickým odpružením a prošla také finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (82,3 dB oproti limitu 88 dB) a výsledné teploty oleje (50 °C oproti limitu 80 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Náprava bude k dispozici také ve verzi 6x6 a 8x8 se středovým diferenciálem, který je průchozí, má tři výstupy a tím umožňuje konfigurace pro šestikolová a osmikolová vozidla.
Ekonomické parametry
Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
26837374
Název vlastníka
Advanced Design Solution s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—