Nízkoprofilová náprava řady AX95LP
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26837374%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/26837374:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nízkoprofilová náprava řady AX95LP
Popis výsledku v původním jazyce
Projekt reaguje na trendy ve výzkumu a vývoji nezávisle zavěšených náprav pro terénní vozidla – konkrétně na požadavek snižování konstrukční výšky nápravy s ohledem na vysoké nároky na snižování celkové výšky terénních vojenských vozidel a zvyšování bezpečnosti jízdy v těchto vozidlech při současném zajištění vysoké pevnosti podvozku. Cílem projektu je proto výzkum a vývoj nové řady nízkoprofilových náprav. Nová řada nízkoprofilových náprav má oproti dříve vyráběným nápravám (vlastním i konkurenčním) výrazně nižší výšku profilu, resp. konstrukční výšku – a to min. o 70–80 mm (25–30 %). Díky tomu došlo ke zlepšení vlastností nezávisle zavěšené nápravy v těchto ohledech: Snížení celkové výšky vozidla (a zároveň instalační výšky) až o 100 mm při zachování požadované hodnoty světlé výšky vozidla. Vozidlo tak získá lepší boční stabilitu díky nižšímu těžišti, sníženou viditelnost a zjistitelnost, možnost lepšího pancéřování, možnost lehčího agilního vozidla ve všech hmotnostních kategoriích, respektování ostatních nároků na vozidlo – vysoký výkon motoru, požadavky na hmotnost apod., lepší ochranu proti výbušninám. Náprava typu AX95LP je nejtěžší nápravu v nabídce nízkoprofilových nezávisle odpružených náprav. Je určena pro kolová vozidla s celkovou hmotností až 38 tun v konfiguraci 8x8. Při výzkumu a vývoji bylo od počátku pomýšleno na minimalizování instalační výšky a maximalizování světlé výšky pro maximální prostupnost terénem. Byl vyvinutý nový typ kolové redukce s planetovým převodem. Díky možnému rovnému tvaru horního ramene bylo přistoupeno k výrobě z řezaného ocelového plátu. Pro tvarově komplikovanější a více namáhané spodní rameno je použit odlitek z izotermicky kalené tvárné litiny ADI. Jedná se o materiál se špičkovými parametry, jehož použití se osvědčilo i u jiných typů ramen. V neposlední řadě byl vyvinutý také nový zesílený rám pro větší odolnost konstrukce. Výstup prošel záběhovými testy hlučnosti a teploty oleje. Pro ověření správného fungování a životnosti dílů kolové redukce byl proveden dlouhodobý test dynamického zatěžování na Technické univerzitě Žilina.
Název v anglickém jazyce
Low profile axle type AX95LP
Popis výsledku anglicky
The project reacts to research and development trends in the field of independently suspended axles for all terrain vehicles – specifically to the requirement to lower the construction height of the axle considering the high demands for lowering the overall height of all-terrain army vehicles and improvement of drive safety in these vehicles. All should be achieved while maintaining the high stiffness of chassis. Therefore, the aim of the project is to research and develop a new series of low-profile axle types. The new axle series has considerably lower profile height (or construction height) - by at least 70-80mm which is roughly 25-30% lower compared to currently manufactured axles (own and competition). The result is an improvement of independently suspended axle in the sense of lowering the overall height of the vehicle (including installation height) by a maximum of 100mm while maintaining the required ground clearance of the vehicle. As a result, the vehicle gains much better lateral stability thanks to a lower centre of gravity, lower visibility and detectability, better armouring options and higher agility in all weight categories. This is again achieved while maintaining key characteristics – high engine performance, weight requirements and better resistance to explosives. The axle type AX95LP is the heaviest of the new low-profile independently suspended axle range. It is meant to be used for the heaviest types of vehicles up to 38 tonnes with 8x8 configuration. The main aims during the research and development phase were the maximalization of the installation height and ground clearance for the best terrain passing abilities. The axle also has a new type of wheel reduction with epicyclic gearing. Due to the possibility of a straight upper arm shape, the part will be cut from steel plates. An au tempered ductile iron cast was used for more complex and more burdened lower arm. It is a material of topmost quality which has shown its value while being used for different arm types. Last but not least, a new reinforced frame has been developed to ensure the construction durability. The result was put through the oil temperature and noise level tests and additionally through longer test of dynamic loading to ensure correct function and durability of wheel reduction parts at the Technical university of Žilina.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG16_083%2F0010249" target="_blank" >EG16_083/0010249: Výzkum a vývoj nízkoprofilové nezávisle zavěšené nápravy pro vysoce mobilní vojenská vozidla</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Nízkoprofilová náprava AX95LP
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Náprava AX95LP je nejlehčí z vyvíjených náprav určená pro nejtěžší typy vozidel, v konfiguraci 8x8 až do 38 tun. Celá konstrukce tedy musela být přizpůsobena pro co největší odolnost. Pro kolovou redukci byl využit systém planetových převodů pro větší životnost kola a symetrickou distribuci zátěže. Díky možnému rovnému tvaru horního ramene bylo přistoupeno k výrobě z řezaného ocelového plátu. Pro tvarově komplikovanější a více namáhané spodní rameno je použit odlitek z izotermicky kalené tvárné litiny ADI. Jedná se o materiál se špičkovými parametry, jehož použití se osvědčilo i u jiných typů ramen. Pro větší celkovou odolnost nápravy byl vyvinut i odolnější rám. Náprava prošla také finální záběhovou zkouškou v oblasti hlučnosti (85,7 dB oproti limitu 90 dB) a výsledné teploty oleje (71 °C oproti limitu 85 °C). U nápravy bylo dle požadavků dodrženo změn za zachování silných aspektů konstrukce, jako je světlá v celé šíři čistého profilu (od kola ke kolu), vysokého výkonu motoru i pevnosti podvozku. Pro ověření správného fungování a životnosti dílů kolové redukce byl proveden dlouhodobý test dynamického zatěžování na Technické univerzitě Žilina. Kolová jednotka je roztáčena elektromotorem přes redukční převodovky a zároveň je brzděna hydrodynamickou brzdou (brzdný výkon 100kW) na opačné straně testovacího stavu.
Ekonomické parametry
Po realizaci projektu získá společnost ADS nové produkty v podobě agregátů podvozků terénních vozidel, které bude moci nabídnout svým stávajícím i novým zákazníkům. ADS čerpá ze silné současné klientské základny, neboť v uvedeném oboru nemá společnost v České republice žádného přímého konkurenta. Realizace projektu pomůže řešiteli naplnit tyto ekonomické cíle: Zvýšení obratu, Zvýšení podílu nových a inovovaných výrobků na celkovém obratu, Zvýšení tržeb, Udržení konkurenceschopnosti, Rozšíření portfolia nabízených produktů a služeb, Zvýšení počtu odběratelů, Zvýšení podílu inovovaných produktů na tržbách a obratu, Zvýšení exportu, Ekonomické ukazatele
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
26837374
Název vlastníka
Advanced Design Solution s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—