Podpora self-efficacy rodičů v posilování jejich spoluzodpovědnosti za vzdělávání jejich dítěte
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F27132781%3A_____%2F20%3AN0000029" target="_blank" >RIV/27132781:_____/20:N0000029 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podpora self-efficacy rodičů v posilování jejich spoluzodpovědnosti za vzdělávání jejich dítěte
Popis výsledku v původním jazyce
Východiskem příspěvku jsou úvahy Zygmunta Baumana, odborníka sledujícího problematiku tzv. tekutého moderního světa - charakteristického rychlým tokem informací a neustálým během událostí, v němž začíná scházet jistota a trvalé vazby. V tomto kontextu zaznamenáváme masivní projevy adiaforizace, ztráty morálních a mravních zásad, redukce na nejzákladnější formality, nárůst etické lhostejnosti. Současně s rychlým tokem života zaznamenáváme pokles vlastní zodpovědnosti ve všech cílových skupinách a v nejrůznějších oblastech života, neboť právě v rychlém toku událostí se dá mnohdy složitě určit, kdo je za kterou část konkrétního procesu vlastně zodpovědný. Společenská anonymita a kosmická rychlost tekuté společnosti si vybírá velmi krutou daň. V souvislosti s tímto trendem se bohužel objevuje proces rezignace na vlastní zodpovědnost i u velké skupiny rodičů. Zejména odpovědnost za výchovu a vzdělání dětí přenechává značná část rodičů na institucionální výchově a jejich základním argumentem je „liberální“ přístup a „láska“ k dítěti. Příspěvek sleduje tuto problematiku přenosu odpovědnosti rodičů za vzdělání svých dětí na institucionální prostředí, zaměřuje se na charakteristické rysy těchto rodičů (socioekonomický status, osobnostní charakteristiky). Závažné důsledky má takové jednání rodičů zejména na vývoj dětí s poruchami učení a děti s odkladem školní docházky, u nichž je nezbytná pravidelná denní reedukační péče, zejména v domácím prostředí. Autorka příspěvku vychází z vlastní dlouholeté zkušenosti z pedagogicko-psychologického poradenství a spolupráce se základními a středními školami v kraji Praha a Vysočina. Jako základní diagnostické nástroje využívá anamnézy, pozorování, dotazníky, rozhovory s rodiči a učiteli, analýzy kazuistických případů. Základním metodologickým východiskem příspěvku je analýza případových studií vlastních klientů. Výchozí výzkumnou otázkou je: „Jaké základní charakteristiky má rodič ochotný nést spoluzodpovědnost za vzdělání svého dítěte (v čem se rodiče spoluodpovědní liší od ostatních)?“ Pokles odpovědnosti rodičů při reedukační péči vede k vysokému nárůstu žáků s těmito obtížemi, s věkem se obtíže nezmírňují a celý systém péče je zahlcen a nefunguje efektivně. Kromě analýzy a popisu daného stavu je však nezbytně nutné hledat možnosti a příležitosti ke zvyšování odpovědnosti rodičů, z psychologického hlediska např. posilováním zdravé sebereflexe a vědomí vlastní sebeúčinnosti (self-efficacy), že jako rodič „umím“ nastavit užší výchovné hranice, že jako rodič „umím“ efektivně dítě připravovat na vzdělávací dráhu a nespokojím s klišé – mé dítě má svobodu a jeho kvalita života je jeho odpovědnost, a že najdu odvahu tuto odpovědnost nést zejména v prvních letech já sám. Tyto techniky si rodiče mohou osvojit v krátkodobých seminářích či workshopech připravených ve spolupráci se školami. Následně je možné sledovat efekty reedukace u žáků těchto rodičů a žáků, kde rodiče spolupracovat nechtějí (a nemají ani zájem o vlastní osobní rozvoj) a vytvořit tak základ pro případný experimentální výzkumný záměr.
Název v anglickém jazyce
Encouraging parents' self-efficacy in strengthening their co-responsibility for their child's education
Popis výsledku anglicky
The starting point of the paper are the reflections of Zygmunt Bauman, an expert on the so-called liquid modern world - characterized by a fast flow of information and constant events flow, in which certainty and lasting ties begin to lack. In this context, we observe massive manifestations of adiaphorization, loss of moral and moral principles, reduction to the most basic formalities, and an increase in ethical indifference. Along with the rapid flow of life, we notice a decline in self-responsibility in all target groups and in various areas of life, because it is in the rapid flow of events that is often difficult to determine who is actually responsible for which part of a particular process. The social anonymity and cosmic speed of liquid society takes a very cruel toll. Unfortunately, in the context of this trend, the process of resigning of the own responsibility of a large group of parents also appears. In particular, responsibility for the upbringing and education of children leaves a significant number of parents to the institutional care and their basic arguments are 'liberal' attitude and 'love' to the child. The paper follows the issue of transferring the responsibility of parents for the education of their children to the institutional environment, focusing on the characteristics of these parents (socio-economic status, personality characteristics). Such behavior of parents has serious consequences, in particular, for the development of children with learning disabilities and children with postponement of schooling, for whom regular daily re-education care is necessary, especially at home. The author works with her many years of experience in pedagogical-psychological counselling and cooperation with elementary and secondary schools in the regions of Prague and Vysočina. The basic diagnostic tools are based on anamnesis, observations, questionnaires, interviews with parents and teachers, case reports analysis. The basic methodological basis of the paper is the analysis of case studies of own clients. The initial research question is: “What basic characteristics does have a parent willing to share the responsibility of his / her child's education (in which are co-responsible parents different from others)?” The decline in parents' responsibilities in re-education care leads to a high increase in pupils with these difficulties, with age the problems do not alleviate and the entire care system is overloaded and does not work effectively. In addition to analyzing and describing the situation, it is essential to look for possibilities and opportunities to increase parents' responsibility, psychologically, for example by strengthening healthy self-reflection and self-efficacy, that as a parent “I can“ set closer educational boundaries, that as a parent “I can“ effectively prepare a child for an educational career and I am not happy with the cliché - my child has freedom and the quality of life is his/her responsibility, and that I find the courage to bear this responsibility especially in the early years. These techniques can be learned by parents in short-term seminars or workshops prepared in cooperation with schools. Subsequently, it is possible to observe the effects of re-education of pupils of these parents and pupils where parents do not want to cooperate (and are not interested in their own personal development) and thus create a basis for a possible experimental research plan.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Tekutá zodpovednosť na Slovensku
ISBN
978-80-568-0347-9
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
135-149
Počet stran knihy
199
Název nakladatele
Typi Universitates Tyrnaviensis
Místo vydání
Trnava
Kód UT WoS kapitoly
—