Text linguistics and foreign language teaching methodology. The employment of texts from psychological advice columns in youth magazines for teaching German as a foreign language
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13410%2F15%3A43887232" target="_blank" >RIV/44555601:13410/15:43887232 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Textsortenlinguistik und Fremdsprachendidaktik. Zum Einsatz von Beratungstexten aus Jugendzeitschriften im schulischen DaF-Unterricht
Popis výsledku v původním jazyce
Die Textsortenlinguistik steht seit Längerem wieder stärker im Fokus der sprachwissenschaftlichen Forschung. Ein intensiveres Einbeziehen der Textsorten in den Sprachunterricht wird jedoch als ein zentrales Desiderat dargestellt. Der vorliegende Beitrag ist der empirisch-induktiven Richtung in der Textsortenlinguistik zuzuordnen, deren Ziel es ist, ausgehend von einer umfassenden Analyse und einer detaillierten Beschreibung konkreter Textsorten einzelsprachspezifische Routinen aufzudecken. Der Beitrag möchte außerdem fremdsprachendidaktische Zielsetzungen in den Vordergrund stellen und das Potenzial einer ausgewählten Textsortefür die Arbeit mit und an Texten im schulischen DaF-Unterricht aufzeigen. Zum einen wird der Frage nachgegangen, wie man solche Texte in die Grammatik- und Wortschatzvermittlung einbeziehen kann, indem man sprachliche Mittel (grammatische wie lexikalische) in Funktion für die Lernenden sichtbar macht. Zum anderen wird erforscht, wie die hier im Fokus stehende Textsorte für die Entwicklung der rezeptiven sowie produktiven Fertigkeiten genutzt werden kann.
Název v anglickém jazyce
Text linguistics and foreign language teaching methodology. The employment of texts from psychological advice columns in youth magazines for teaching German as a foreign language
Popis výsledku anglicky
For some time now, the branch of text linguistics concerned with the analysis of text types has once again been the focus of linguistic research. One of the central desiderata in this field is a broader usage of selected text types in language teaching. The present paper may be seen as the result of empirical inductive research with the objective to uncover, on the basis of extensive analyses and detailed descriptions of specific text types, routine formulations typical for the given language. In addition to that, the paper focuses on problems of language teaching methodology and examines the potential of one particular text type in teaching German as a foreign language. On the one hand the authors address the exploitation of such texts for the acquisition of grammar and vocabulary showing the students the use of specific linguistic forms (grammatical and lexical) in real-life communication. And on the other hand the authors are concerned with the question of how the selected text type may be utilised in developing the students? receptive as well as productive language skills.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre
ISSN
1802-6419
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
49-66
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84988891119