Výzkumné metody použitelné k diagnostice dětských pojetí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F05%3A00003118" target="_blank" >RIV/44555601:13430/05:00003118 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkumné metody použitelné k diagnostice dětských pojetí
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola je věnována prekonceptům žáků základních škol z oblasti přírodovědného vzdělávání. Rozpracovány jsou základní teze komplexní kvantitativní diagnostiky prekonceptů. Tato diagnostika se opírá o čtyři základní popisné kategorie prekonceptů, které jsou v příspěvku podrobně diskutovány. První popisnou kategorií je kognitivní dimenze, která popisuje míru znalosti či ?neznalosti? daného pojmu. Diagnostikována je pomocí speciálně vytvořeného vědomostního testu. Druhou popisnou kategorií je afektivní dimenze, která vyjadřuje jednak vztahovou vazbu žáka k danému pojmu a jednak míru chápání významu daného pojmu žákem. Diagnostikována je výzkumným nástrojem konstruovaným na principu škálování. Třetí popisnou kategorií je zastrukturování, které popisuje včlenění prekonceptů do kognitivní mapy žáka a jeho interakci s ostatními pojmy. Diagnostika vychází ze zásad konceptuálního ma-pování. Poslední popisnou kategorií je plasticita, která vyjadřuje možnost změn, jímž je pre-koncept schopen pod
Název v anglickém jazyce
Research methods used in children?s conceptions diagnostics
Popis výsledku anglicky
The chapter is dedicated preconceptions of basic school students from nature science education. Developed are basic thesis of complex quantitative diagnostics of preconception. This diagnostic lean about four basic descriptive categories of preconceptions which are in report minutely discussed. The first descriptive category is cognitive dimension which describe de-gree of knowledge orignorance of given concept. It is diagnostic by special made knowl-edge test. The second descriptive category is affective dimension which formulate on the one hand student's binding to concept and on the other hand degree understanding of this concept. It is diagnostic by investigative instrument based on scaling. The third descriptive category is instructuration which describe integration of preconceptions into the student's cognitive map a their integration with other concepts. The diagnostic come out of principles conceptual map-ping. The last descriptive category is plasticity which express the possi
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1J037%2F05-DP2" target="_blank" >1J037/05-DP2: Příčiny a mechanismy vytváření vzdělávacích blokád příslušníků skupin z odlišného sociokulturního prostředí a formulace strategií k jejich překonávání.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Současné trendy v přírodovědném vzdělávání
ISBN
80-7044-696-X
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
74-91
Počet stran knihy
—
Název nakladatele
Univerzita J.E.Purkyně v Ústí nad Labem
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS kapitoly
—