"Fousatý trojúhelník" a problém analýzy úloh v expresivních vzdělávacích oborech.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895093" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895093 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=17&clanek=196" target="_blank" >http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=17&clanek=196</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Fousatý trojúhelník" a problém analýzy úloh v expresivních vzdělávacích oborech.
Popis výsledku v původním jazyce
Klíčovým problémem zkoumaným v expresivních vzdělávacích oborech (výtvarná výchova, hudební výchova, dramatická výchova ad.) jsou procesy symbolizace, tj. vyjadřování a sdílení určitého obsahu prostřednictvím věcné podoby autorem vytvořeného díla. Text na základě kritické analýzy Ogdenova a Richardsova trojúhelníku reference s oporou o Goodmanovu teorii symbolizace, Fauconnierovu a Turnerovu teorii konceptové integrace a teorii zážitkových komponent v artefiletice navrhuje novou metodiku analýzy expresivních tvořivých úloh ve výuce v korespondenci s uměleckými díly. Navržená metodika konceptové analýzy a s ní spojené teoretické konstrukty jsou aplikovány na dvě soudobá umělecká díla, výtvarné (Zeithamml) a hudební (Rataj), která jsou založená na shodném tematickém konceptu "dech". S oporou o tyto příklady text osvětluje postup konceptové analýzy a rozebírá způsoby utváření a interpretování metafor, které jsou jádrem jak umělecké, tak žákovské tvorby.
Název v anglickém jazyce
The "Bearded Triangle" and the problem of problem analysis in expressive educational fields.
Popis výsledku anglicky
The key problem explored in expressive educational disciplines (art education, music education, drama education etc.) are the processes of symbolization, ie the expression and sharing of certain content through the factual form of the created work. Text based on a critical analysis of Ogden and Richards triangle references to Goodman's theory of symbolism, Fauconnier and Turner theory of conceptual integration and theory of experience components in artefiletics proposes a new methodology for the analysis of expressive creative tasks in teaching in correspondence with artworks. The proposed methodology of conceptual analysis and associated theoretical constructs are applied to two contemporary works of art, art (Zeithamml) and musical (Rataj), which are based on the same thematic concept of "breath". With the support of these examples, the text illuminates the concept of conceptual analysis and discusses ways of forming and interpreting metaphors that are at the core of both artistic and pupil art.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
"nestrankovano"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—