Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F16%3A43887972" target="_blank" >RIV/44555601:13440/16:43887972 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/46747885:24510/16:00004003
Výsledek na webu
<a href="http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/341/312" target="_blank" >http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/341/312</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Přehledová studie prezentuje strukturu dovedností, které pomáhají rozvíjet vědecké myšlení žáků. V první části studie jsou uvedena východiska, která ukazují, že obecný rozumový vývoj dítěte může být zlepšen určitým přístupem k výuce základů přírodních věd, jenž spočívá v důrazu na rozvoj metakognitivních kompetencí. V druhé části studie je prezentováno třináct dovedností (ve smyslu způsobilostí k vědecké práci), které podporují rozvoj vědeckého myšlení žáků. Ty jsou rozděleny na základní dovednosti (basic science process skills) a vyšší (integrované) dovednosti (integrated science process skills). Ke každé dovednosti jsou uvedeny příklady učebních činností, které jsou využitelné v běžné školní výuce. Předložená struktura dovedností a příklady aktivit mohou být východiskem pro vytváření dalších činností, které budou žákům pomáhat v rozvoji jejich vědeckého myšlení.
Název v anglickém jazyce
Development of science reasoning abilities through science education
Popis výsledku anglicky
The survey study presents a structure of the skills that help to develop science reasoning ability of pupils. In the first part of the study, there are presented the starting points showing that the general rational development of a child can be improved by the specific approach to the instruction of natural science, which insists on the impact to the development of metacognitive competences. In the second part of the study, there are presented thirteen science process skills that promote the development of science reasoning ability of pupils. These skills are divided into basic science process skills and integrated science process skills. Some examples of teaching activities are given to each of the skills; these activities are usable during the common schooling. The proposed structure of science process skills and the examples of activities can be the starting point for the creation of other activities that will help pupils to develope their science reasoning ability.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Scientia in educatione
ISSN
1804-7106
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
2-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—