Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13440%2F21%3A43896244" target="_blank" >RIV/44555601:13440/21:43896244 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14410/21:00121900
Výsledek na webu
<a href="https://uge-share.science.upjs.sk/webshared/GCass_web_files/articles/GC-2021-15-1/15_1_04_Trahorsch_Knecht_ucebni_ulohy%20(1).pdf" target="_blank" >https://uge-share.science.upjs.sk/webshared/GCass_web_files/articles/GC-2021-15-1/15_1_04_Trahorsch_Knecht_ucebni_ulohy%20(1).pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.33542/GC2021-1-04" target="_blank" >10.33542/GC2021-1-04</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem systematické přehledové studie je popsat metodické přístupy k analýze učebních úloh v učebnicích geografie uplatňované v anglicky psané literatuře a syntetizovat související výzkumná zjištění. Po postupné selekci vyhledaných zdrojů bylo v konečné fázi analyzováno 13 studií. Z hlediska použitých metodik nejvíce převažují analýzy zaměřené na kategorizaci učebních úloh z hlediska jejich kognitivní náročnosti a z hlediska jejich potenciálu rozvíjet prostorové myšlení. Syntéza výsledků ukázala, že většina učebních úloh v učebnicích se vyznačuje nízkou kognitivní náročností, případně rozvíjí nejnižší kategorie prostorového myšlení.
Název v anglickém jazyce
Research on learning tasks in Geography textbooks: A review
Popis výsledku anglicky
Although learning tasks are among the key components of Geography textbooks, they are not adequately addressed in research in Czechia and Slovakia. The aim of this study is to describe methodological approaches to the analysis of learning tasks in Geography textbooks applied in textbooks written in English and to synthesize related research findings. A systematic review study was applied to fulfil the objectives of the study. After gradual selection of the relevant sources, 13 studies were analyzed. The results show that within the methodologies used in the studies predominante the analyses of learning tasks which are focused on the categorization of tasks in terms of their cognitive demands and in terms of their potential to develop spatial thinking. The synthesis of the results showed that most learning tasks in textbooks are characterized by low cognitive intensity or develop the lowest categories of spatial thinking. In the light of research findings, we identify the desired di-rections of research of learning tasks in textbooks of geography and provide recommenda-tions for authors and publishers of textbooks.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geographia Cassoviensis
ISSN
1337-6748
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
56-70
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85110590363