Identifying odometer fraud in used car market data
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13510%2F17%3A43892888" target="_blank" >RIV/44555601:13510/17:43892888 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.07.018" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.07.018</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2017.07.018" target="_blank" >10.1016/j.tranpol.2017.07.018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Identifying odometer fraud in used car market data
Popis výsledku v původním jazyce
This paper investigates the presence of odometer fraud in the used car market using a large dataset of car sale advertisements from the Czech Republic. The strategic aspects of sale decisions and the practice of rounding odometer readings, however, render the standard statistical tests for fabricated data invalid. I therefore develop and employ a modification of the last-digit test, which has been used to detect fraud in election data. Simulations using the data from advertisements and travel survey data from the United States support the validity of this test under alternative distributional assumptions. The results suggest that suspicious patterns are more prevalent in the segment of cars imported from abroad. I also show that this test can be used at the seller level, which may be of interest to authorities and market participants.
Název v anglickém jazyce
Identifying odometer fraud in used car market data
Popis výsledku anglicky
This paper investigates the presence of odometer fraud in the used car market using a large dataset of car sale advertisements from the Czech Republic. The strategic aspects of sale decisions and the practice of rounding odometer readings, however, render the standard statistical tests for fabricated data invalid. I therefore develop and employ a modification of the last-digit test, which has been used to detect fraud in election data. Simulations using the data from advertisements and travel survey data from the United States support the validity of this test under alternative distributional assumptions. The results suggest that suspicious patterns are more prevalent in the segment of cars imported from abroad. I also show that this test can be used at the seller level, which may be of interest to authorities and market participants.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Transport Policy
ISSN
0967-070X
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
November 2017
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
10-23
Kód UT WoS článku
000418970300002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85027867830