Dlouhodobé změny hlučnosti povrchu vozovky v čase
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F23%3A10001701" target="_blank" >RIV/44994575:_____/23:10001701 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://online.obd.cz/id_publ/1703" target="_blank" >https://online.obd.cz/id_publ/1703</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dlouhodobé změny hlučnosti povrchu vozovky v čase
Popis výsledku v původním jazyce
Důležitost povrchu i stavu pozemní komunikace z hlediska celkové generované hlukové zátěže ze silničního provozu roste, jelikož elektromobily prosazované pomocí Green Deal mají dominantní hlučnost v rámci odvalování pneumatiky po vozovce v podstatě v celém provozovaném rozsahu rychlostí. Hlučnost jako proměnný parametr vozovek má významný dopad na mnoho oblastí (výstavba, udržitelnost, ekonomika, zdraví aj.). V Evropě probíhá posuzování akustických změn vozovek mezinárodně ověřenou metodou CPX, která je využívaná i v rámci legislativy v ČR. Na základě dílčích výzkumných poznatků došlo k aktualizaci a doplnění předpisu TKP 7 vůči TP 259. Ovšem výsledky stále nejsou úplné, proto i jedním z doplňkových cílů výzkumného projektu CK04000058 (VIBRUČ) je dále popisovat dlouhodobé změny hlučnosti povrchu vozovky v čase pro jednotlivé používané technologie s ohledem na jejich stáří či homogenitu.
Název v anglickém jazyce
Long-term changes in road surface noise over time
Popis výsledku anglicky
The importance of the road surface and the condition of the road in terms of the overall noise generated by road traffic is increasing. The tyre-road noise is dominant throughout the entire speed range of the electric cars promoted by the Green Deal. Noise as a variable parameter of pavements has a significant impact on many areas (construction, sustainability, economy, health, etc.). The assessment of acoustic changes in road surfaces is carried out in Europe using the internationally proven CPX method, which is also applied within the legislation in the Czech Republic. Updating and supplementing the TKP 7 regulation based on TP 259 was done based on partial research findings. However, the results are still incomplete. So one of the complementary objectives of the research project CK04000058 (VIBRUČ) is to further describe the long-term changes in road surface noise over time for the different technologies used with respect to their age or homogeneity.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK04000058" target="_blank" >CK04000058: Zohlednění dalších vlivů promítajících se do naměřených hodnot hlučnosti povrchů vozovek při dynamickém měření</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů