Vozidlový plynový duální motor se vstřikováním kapalného LPG do sacího potrubí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F17%3A00004381" target="_blank" >RIV/46747885:24210/17:00004381 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/46747885:24620/17:00004381
Výsledek na webu
<a href="http://old.kvm.tul.cz/funkcni_vzorky/" target="_blank" >http://old.kvm.tul.cz/funkcni_vzorky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vozidlový plynový duální motor se vstřikováním kapalného LPG do sacího potrubí
Popis výsledku v původním jazyce
Plynový duální motor (tzv. dvojpalivový) je provozovaný současně na plynné palivo jako hlavní a na kapalné palivo (motorovou naftu) jako zapalovací nebo může být provozovaný jako původní vznětový motor pouze na naftu, přičemž změnu paliva lze provést za chodu motoru (bez jakýchkoliv montážních úprav). Plynový duální motor je vybaven řídícím systémem SOLARIS Diesel LPG pro plynné palivo s propojením dávkování LPG a nafty, kterým v závislosti na provozním režimu motoru je určena velikost dávky plynného paliva s dostatečnou rezervou proti detonačnímu průběhu vyhořívání náplně válce (tj. spalování hořlavé směsi ve válci bez rizika „klepání“). Průběh spalování hořlavé náplně ve válci je kontrolován vysokotlakou indikací průběhu tlaku ve válci. Plynový duální motor je v jednom provedení na zkušebně motorů v oddělení vozidel a motorů, Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, Bendlova 1407/7, 461 17 Liberec. Funkční vzorek plynového duálního motor byl připraven ze sériového vznětového motoru CUMMINS, který je v majetku Katedry vozidel a motorů.
Název v anglickém jazyce
The Gas Dual Vehicle Engine with the Injection of Liquid LPG to the Inlet Manifold
Popis výsledku anglicky
Gas dual motor works at the same time on gas fuel and on diesel fuel like automotive ignition system or the engine can work like original Diesel only on diesel fuel, whereas changes of fuelling it is possible carry out during engine running (without assembly set-up). Gas dual motor is equipment by a control system for gaseous fuel with connection of gaseous and liquid fuelling charging, by which in dependencies on operating mode engine is determined the charge of gaseous fluent with the sufficient backlog against knocking combustion in the engine cylinder. The combustion process of the combustible contens in engine cylinder there is checking by high pressure indication of pressure course in cylinder. Gas dual engine is set at Department of vehicles and engines (test room for engines), Institute for nanomaterials, advanced technology and innovation, Technical University of Liberec, Bendlova street 1407/7, 461 17 Liberec, Czech republic.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020020" target="_blank" >TE01020020: Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
duální motor (WP03V009)
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Plynový duální motor CUMMINS v dvojpalivovém provozu nafta LPG pracuje s tvořením plynové směsi vstřikováním kapalného LPG do plnicího potrubí motoru za chladičem plnicího vzduchu. Navržený způsob tvoření směsi zajišťuje intenzivním odpařováním vstřikovaného kapalného LPG do plnicího potrubí snížení teploty směsi LPG se vzduchem na vstupu do válců motoru. Tato okolnost poskytuje možnost zvýšit podíl LPG v duálním provozu, neboť riziko „klepání“ směsi plynného paliva se vzduchem nízká teplota nasávané směsi snižuje. Důsledkem významně vyššího kompresního poměru duálního motoru (proti motoru zážehovému) je při spalování směsi LPG se vzduchem v duálním motoru zajištěno i vyšší energetické zhodnocení LPG a to spolu s poněkud menším hmotnostním podílem uhlíku v LPG (proti naftě) zajistí, že při náhradě části nafty LPG dojde k určitému snížení produkce CO2 . Licenční smlouva nebyla uzavřena. Kontaktní osoba Pavel Brabec (pavel.brabec@tul.cz)..
Ekonomické parametry
Funkční vzorek plynového duálního motoru CUMMINS a poznatky z provedených měření na plynovém duálním motoru umožní snížit náklady a zkrátit čas při následném výzkumu a vývoji vozidlových duálních motorů pro alternativní provoz na naftu LPG. S ohledem na nižší cenu LPG proti naftě lze při náhradě části nafty palivem LPG dosáhnout určitého snížení provozních nákladů vozidel s plynovými duálními motory. Využití LPG jako paliva ve vozidlových duálních motorech by byl i příspěvkem k efektivnějšímu využití produktů petrochemického průmyslu. Funkční vzorek plynového duálního motoru CUMMINS poskytuje možnost dalšího výzkumu a technického vývoje tohoto typu vozidlových motorů na alternativní provoz (nafta LPG) s efektem snížení produkce CO2 ..
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
46747885
Název vlastníka
Technická univerzita v Liberci
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
http://old.kvm.tul.cz/funkcni_vzorky/