Analysis of geographic basic and general education in terms of the use of the conceptual basis of geomorphology
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F13%3A00004089" target="_blank" >RIV/46747885:24510/13:00004089 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Analýza geografického základného a všeobecného vzdelávania z hľadiska využitia pojmovej bázy geomorfológie
Popis výsledku v původním jazyce
Cieľom príspevku je konfrontovať reálny stav poznatkov z geomorfológie s predstavou tvorcov pedagogických materiálov – napr. učebníc geografie, štandardov, učebných plánov a pod. Na príklade schém konštatujeme fakt, že vedomosti o zemskom povrchu (georeliéfe, reliéfe) tvoria pojmovú bázu a bázu základných geografických súvislosti, o ktoré sa opiera súčasná výstavba geografie ako predmetu obsiahnutého v štátnom vzdelávacom programe základného školstva aj všeobecného vzdelania na gymnáziách.
Název v anglickém jazyce
Analysis of geographic basic and general education in terms of the use of the conceptual basis of geomorphology
Popis výsledku anglicky
The submitted paper describes and for the purpose of the didactics of Geography partially analyzes the current state of knowledge in primary and general geographic education at elementary and grammar school in Slovakia. The analysis is based on distinguishing and describing the structure of the conceptual basis of geomorphology, understood as the basis of factual and conceptual content of geographic education. The introduction covers the didactic-methodological aspects and the theoretical basis of the problem. Emphasis is being placed on the importance of the term relief (georelief, the Earth surface) and the related terms in geographic education. According to the outlined theoretical concepts, we proceed with the research and the description of the conceptual basis of geomorphology in Geography textbooks. We briefly describe and analyze three levels of geomorphological knowledge in Geography textbooks for primary and grammar school as well. They are the basic level, whose chapter’s deal with geomorphology itself, then geomorphological concepts within the issues of human geography and physical geography, and finally the third level, in which we monitor geomorphological knowledge within the regional-geographic issues.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů