Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analysis of geographic basic and general education in terms of the use of the conceptual basis of geomorphology

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F13%3A00004089" target="_blank" >RIV/46747885:24510/13:00004089 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Analýza geografického základného a všeobecného vzdelávania z hľadiska využitia pojmovej bázy geomorfológie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cieľom príspevku je konfrontovať reálny stav poznatkov z geomorfológie s predstavou tvorcov pedagogických materiálov – napr. učebníc geografie, štandardov, učebných plánov a pod. Na príklade schém konštatujeme fakt, že vedomosti o zemskom povrchu (georeliéfe, reliéfe) tvoria pojmovú bázu a bázu základných geografických súvislosti, o ktoré sa opiera súčasná výstavba geografie ako predmetu obsiahnutého v štátnom vzdelávacom programe základného školstva aj všeobecného vzdelania na gymnáziách.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of geographic basic and general education in terms of the use of the conceptual basis of geomorphology

  • Popis výsledku anglicky

    The submitted paper describes and for the purpose of the didactics of Geography partially analyzes the current state of knowledge in primary and general geographic education at elementary and grammar school in Slovakia. The analysis is based on distinguishing and describing the structure of the conceptual basis of geomorphology, understood as the basis of factual and conceptual content of geographic education. The introduction covers the didactic-methodological aspects and the theoretical basis of the problem. Emphasis is being placed on the importance of the term relief (georelief, the Earth surface) and the related terms in geographic education. According to the outlined theoretical concepts, we proceed with the research and the description of the conceptual basis of geomorphology in Geography textbooks. We briefly describe and analyze three levels of geomorphological knowledge in Geography textbooks for primary and grammar school as well. They are the basic level, whose chapter’s deal with geomorphology itself, then geomorphological concepts within the issues of human geography and physical geography, and finally the third level, in which we monitor geomorphological knowledge within the regional-geographic issues.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů