Rozvíjení logicko-kombinačního myšlení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008589" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008589 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvíjení logicko-kombinačního myšlení
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku jsou nabídnuty některé možnosti, jak lze vhodnými aktivitami přispět k rozvíjení logicko-kombinačních schopností žáků základní školy. Aktivity jsou navrženy na základě spektra převážně zahraničních studií, které se touto problematikou zabývají, vycházejí z vlastního průzkumu na základních školách a z analýzy vybraných učebnic matematiky pro základní školy z hlediska zastoupení úloh, které rozvíjejí kombinační myšlení žáků. Na základě této analýzy byla navržena kategorizace devíti typů kombinatorických úloh, kde úlohy z jednotlivých kategorií mají potenciál rozvíjet určité oblasti kombinačního uvažování žáků. Ukazuje se, že ne všechny typy úloh jsou v dostatečné míře zastoupeny v učebnicích matematiky (převažují hry s čísly a písmeny a geometrické úlohy). Problémem zůstává nejen malé procentuální zastoupení kombinatorických úloh v učebnicích matematiky, ale též jejich malá druhová rozmanitost. Aktivity, které jsou nabídnuty v příspěvku, jsou určitým námětem, jak jednotlivé úlohy doplnit. Pozornost je věnována i didaktickým kombinatorickým hrám jako vhodné vyučovací metody.
Název v anglickém jazyce
Developing Logical-combinational Thinking
Popis výsledku anglicky
The paper offers some possibilities of how suitable activities can contribute to the development of logical-combinational skills of primary school pupils. The activities are designed on the basis of a spectrum of mostly foreign studies that deal with this issue, based on their own research in primary schools and the analysis of selected mathematics textbooks for primary schools in terms of the representation of tasks that develop pupils' combinational thinking. Based on this analysis, a categorization of nine types of combinatorial problems was proposed, where tasks from individual categories have the potential to develop certain areas of pupil combinational thinking. It turns out that not all types of problems are sufficiently represented in mathematics textbooks (number and letter games and geometric problems predominate). The problem remains not only the small percentage of combinatorial problems in mathematics textbooks, but also their small species diversity. The activities that are offered in the article are a certain topic of how to complete the individual tasks. Attention is also paid to didactic combinatorial games as suitable teaching methods.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů