Analýza diagnostických prostředků k hodnocení motorické kompetence v mladším školním věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F21%3A00009310" target="_blank" >RIV/46747885:24510/21:00009310 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/12/Gramotnost_02_2021_Seflova_-1.pdf" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2021/12/Gramotnost_02_2021_Seflova_-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza diagnostických prostředků k hodnocení motorické kompetence v mladším školním věku
Popis výsledku v původním jazyce
Motorickou kompetencí rozumíme rozvoj základních pohybových dovedností odpovídající ontogenetickému vývoji. Odborné studie ukázaly na sekulární pokles jejich úrovně doprovázený poklesem zdravotně orientované zdatnosti. Neúspěšné děti nejsou ochotné vytrvat s učením složitějších motorických úkolů a vyhýbají se činnostem, které je vystavují velké pravděpodobnosti selhání. V rámci životního stylu odmítají účast na pohybových aktivitách jak v dětství, tak později v dospělosti se všemi důsledky sedavého způsobu života. Cílem studie je analýza diagnostických prostředků pro stanovení úrovně motorické kompetence v mladším školním věku, který je z hlediska monitorování motorické kompetence zásadní pro včasnou detekci odchylek a případnou včasnou intervenci. V zahraničí je používána řada standardizovaných testů. Mezi nejpoužívanější patří Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, Test of Gross Motor Development, Körperkoordinationtest für Kinder, Movement Assessment Battery for Children a nově také Motorische Basiskompetenzen Test. Příspěvek porovnává možnosti užití těchto testů v českém prostředí z hlediska jejich validity, reliability a objektivity, věkového rozpětí, existence normativních kritérií a nutnosti specifických kompetencí examinátora. Nejkomplexnějším testem je Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, respektive jeho 2. verze, která vykazuje nejvyšší validitu pro diagnostiku snížené motorické kompetence. Je však časově náročný a jeho krátká verze vyžaduje revizi.
Název v anglickém jazyce
Analysis of diagnostics tools for the assessment of motor competence in school-age children
Popis výsledku anglicky
Motor competence refers to the development of basic movement skills corresponding to ontogenetic development. Expert studies have shown a secular decline in their level, accompanied by a decline in health-related fi tness. Failing children are unwilling to learn more complex motor tasks and avoid activities that expose them to a high likelihood of failure. As part of their lifestyle, they refuse to participate in exercise activities during childhood and later in adulthood, with all the consequences of a sedentary lifestyle. The study aims were to analyze diagnostic means for determining the level of motor competence in younger school-age children, which, in terms of motor competence monitoring, is essential for the early detection of deviations and possible well-timed intervention. Several standardized tests are used abroad. Among the most used is the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, the Test of Gross Motor Development, the Körperkoordinatationtest für Kinder, the Movement Assessment Battery for Children, and, more recently, the Motorische Basiskompetenzen Test. The paper compares the possibilities of using these tests in the Czech environment in terms of their validity, reliability and objectivity, age range, the existence of normative criteria, and the need for specific examiner competencies. The most comprehensive test is the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Profi ciency, version 2, which shows the highest validity for diagnosing reduced motor competence. But it is time-consuming, and the short version requires revision.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
79-97
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—