Sociální klima učitelských sborů: Kvalitativní kvaziexperiment
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00013141" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00013141 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/data/clanek/12721/OS_17_2_0059.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/12721/OS_17_2_0059.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2024.7" target="_blank" >10.14712/23363177.2024.7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální klima učitelských sborů: Kvalitativní kvaziexperiment
Popis výsledku v původním jazyce
Příznivé sociální klima učitelského sboru je jedním z klíčových ukazatelů kvality fungování školy. Text představuje pět výzkumných fází kvalitativního longitudinálního pre-post kvaziexperimentu realizovaných v reálném prostředí života školy. V 37 školách bylo opakovaně měřeno klima sborů dotazníkem OCDQ-RS v pre- a postintervenční fázi výzkumu. V šesti z těchto škol proběhly kvalitativní výzkumné procedury za účelem zjištění příčin a kontextů stavu klimatu a intervenční procedury zaměřené na podporu jeho rozvoje. V postintervenční fázi byly v šesti intervenovaných školách realizovány focus groups pro doplnění kontextu ke kvantitativním výsledkům. Cílem výzkumu bylo především zjistit, jaké efekty mohou mít intervenční procedury na klima a za jakých podmínek mohou být úspěšné. Výsledky potvrzují opakované nálezy o klíčové úloze vedení školy při formování a udržování příznivého klimatu sboru prostřednictvím zvyšování důvěry napříč sborem, podporou otevřené komunikace a smysluplné spolupráce všech aktérů vedoucí ke sdíleným významům o dění ve škole a všeobecnému přijetí hodnot a koncepce školy.
Název v anglickém jazyce
The Teaching Staff Social Climate: A Qualitative Quasi-Experiment
Popis výsledku anglicky
The favourable social climate of the teaching staff is one of the key indicators of the quality of school functioning. The text presents five research phases of a qualitative longitudinal pre-post quasi-experiment implemented in the environment of school life. In 37 schools, the climate of the teaching staffs was repeatedly measured with the OCDQ-RS questionnaire in the pre- and post-intervention phase of the experiment. In six of these schools, qualitative research procedures were carried out in order to determine the causes and contexts of the state of the climate and intervention procedures aimed at supporting the development of a favourable teaching staff climate. In the post-intervention phase, focus groups were implemented in six intervened schools to supplement the context. The aim of the research was to find out what effects intervention procedures can have on the climate and under what conditions they can be successful. The results confirm repeated findings about the key role of school leadership in shaping and maintaining a favourable climate of the staff by increasing trust across the staff, promoting open communication and meaningful cooperation of all actors, and leading to shared meanings of events in the school and general acceptance of the school’s values and concept.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000035" target="_blank" >TL03000035: Kvalita sociálního klimatu učitelských sborů základních a středních škol a možné intervence</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
17 (2)
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
59-88
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85199435768