Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Liškolev v hodině dějepisu čili Jak dnes učit o „těch, kdo nám vládli“? Didaktický potenciál konceptu elit v badatelské výuce dějepisu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F24%3A00013305" target="_blank" >RIV/46747885:24510/24:00013305 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.cskh.sk/rocenka/cesko-slovenska-historicka-rocenka-2-2024/milan-duchacek-liskolev-v-hodine-dejepisu-cili-jak-dnes-ucit-o-tech-kdo-nam-vladli-didakticky-potencial-konceptu-elit-v-badatelske-vyuce-dejepisu/" target="_blank" >https://www.cskh.sk/rocenka/cesko-slovenska-historicka-rocenka-2-2024/milan-duchacek-liskolev-v-hodine-dejepisu-cili-jak-dnes-ucit-o-tech-kdo-nam-vladli-didakticky-potencial-konceptu-elit-v-badatelske-vyuce-dejepisu/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/cshr.2024.26.2.5" target="_blank" >10.5817/cshr.2024.26.2.5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Liškolev v hodině dějepisu čili Jak dnes učit o „těch, kdo nám vládli“? Didaktický potenciál konceptu elit v badatelské výuce dějepisu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek je věnován úskalím využívání konceptu elit a kontraelit ve výuce dějepisu na úrovni základní školy. Jde o problematičnost tradiční dominance politických dějin s přihlédnutím k odkazu školy Annales, budování historického myšlení/gramotnosti a současnému směřování diskuse o reformě kurikula dějepisu v ČR. Příspěvek uzavírá názorná badatelsky didaktická hodina, která je příkladem toho, jak lze s využitím tradičního tématu z českého raného středověku vyučovat na základní škole jak znalosti typické pro tradiční „kurikulum“, tak dovednosti očekávané od aktuálně revidovaného vzdělávacího kurikula v České republice, s důrazem na dovednosti, aktivizační metody výuky a mj. také formativní hodnocení. Tímto tradičním tématem je příběh z 10. století, známý případ knížete Oldřicha a jeho konkubíny Boženy, s důrazem na dynamiku genderových stereotypů v současných popularizačních médiích a kontinuitu/diskontinuitu udržení politické moci.

  • Název v anglickém jazyce

    “Lionfox” invades history lesson, i.e. How to teach today about „those who ruled us“? The didactic potential of the concept of elites in inquiry based teaching of history

  • Popis výsledku anglicky

    The contribution is devoted to the pitfalls of using the concept of elites and counterelites in the teaching of history at the elementary school level. It regards the problematic nature of the traditional dominance of political history, taking into account the legacy of the Annales school, the building of historical thinking/literacy and the current direction of the discussion on the reform of the history curriculum in the Czech Republic. The paper concludes with an illustrative, inquiry-based didactic lesson, an example of how, using a traditional topic from the Czech early Middle Ages, both the knowledge typical of the traditional „curriculum“ and the skills expected from the currently revised educational curriculum in the Czech Republic can be taught in elementary school, ephasising on skills, activation teaching methods and i.a. also formative assessment. This traditional topic is a story from the 10th century, the well-known case of prince Oldřich and his concubine Božena, with an emphasis on the dynamics of gender stereotypes in contemporary popularizing media and the continuity/discontinuity of maintaining political power.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česko-slovenská historická ročenka

  • ISSN

    1214-8334

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2/2024

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    91-110

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus