Liškolev v hodině dějepisu čili Jak dnes učit o „těch, kdo nám vládli“? Didaktický potenciál konceptu elit v badatelské výuce dějepisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F24%3A00013305" target="_blank" >RIV/46747885:24510/24:00013305 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.cskh.sk/rocenka/cesko-slovenska-historicka-rocenka-2-2024/milan-duchacek-liskolev-v-hodine-dejepisu-cili-jak-dnes-ucit-o-tech-kdo-nam-vladli-didakticky-potencial-konceptu-elit-v-badatelske-vyuce-dejepisu/" target="_blank" >https://www.cskh.sk/rocenka/cesko-slovenska-historicka-rocenka-2-2024/milan-duchacek-liskolev-v-hodine-dejepisu-cili-jak-dnes-ucit-o-tech-kdo-nam-vladli-didakticky-potencial-konceptu-elit-v-badatelske-vyuce-dejepisu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/cshr.2024.26.2.5" target="_blank" >10.5817/cshr.2024.26.2.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Liškolev v hodině dějepisu čili Jak dnes učit o „těch, kdo nám vládli“? Didaktický potenciál konceptu elit v badatelské výuce dějepisu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován úskalím využívání konceptu elit a kontraelit ve výuce dějepisu na úrovni základní školy. Jde o problematičnost tradiční dominance politických dějin s přihlédnutím k odkazu školy Annales, budování historického myšlení/gramotnosti a současnému směřování diskuse o reformě kurikula dějepisu v ČR. Příspěvek uzavírá názorná badatelsky didaktická hodina, která je příkladem toho, jak lze s využitím tradičního tématu z českého raného středověku vyučovat na základní škole jak znalosti typické pro tradiční „kurikulum“, tak dovednosti očekávané od aktuálně revidovaného vzdělávacího kurikula v České republice, s důrazem na dovednosti, aktivizační metody výuky a mj. také formativní hodnocení. Tímto tradičním tématem je příběh z 10. století, známý případ knížete Oldřicha a jeho konkubíny Boženy, s důrazem na dynamiku genderových stereotypů v současných popularizačních médiích a kontinuitu/diskontinuitu udržení politické moci.
Název v anglickém jazyce
“Lionfox” invades history lesson, i.e. How to teach today about „those who ruled us“? The didactic potential of the concept of elites in inquiry based teaching of history
Popis výsledku anglicky
The contribution is devoted to the pitfalls of using the concept of elites and counterelites in the teaching of history at the elementary school level. It regards the problematic nature of the traditional dominance of political history, taking into account the legacy of the Annales school, the building of historical thinking/literacy and the current direction of the discussion on the reform of the history curriculum in the Czech Republic. The paper concludes with an illustrative, inquiry-based didactic lesson, an example of how, using a traditional topic from the Czech early Middle Ages, both the knowledge typical of the traditional „curriculum“ and the skills expected from the currently revised educational curriculum in the Czech Republic can be taught in elementary school, ephasising on skills, activation teaching methods and i.a. also formative assessment. This traditional topic is a story from the 10th century, the well-known case of prince Oldřich and his concubine Božena, with an emphasis on the dynamics of gender stereotypes in contemporary popularizing media and the continuity/discontinuity of maintaining political power.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Česko-slovenská historická ročenka
ISSN
1214-8334
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
2/2024
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
91-110
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—