Informační vzdělávání na cestě k inkluzi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F17%3AA0000167" target="_blank" >RIV/47813059:19240/17:A0000167 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.inforum.cz/pdf/2017/plankova-jindra.pdf" target="_blank" >http://www.inforum.cz/pdf/2017/plankova-jindra.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Informační vzdělávání na cestě k inkluzi
Popis výsledku v původním jazyce
Informační vzdělávání představuje myšlenkový systém, který spojuje ucelený formativní proces vzdělávání, se schopností jednotlivce vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace, dostupné pomocí informačních metod a technologií. Zásadním prvkem pro vzdělávanou osobu je uvědomění si potenciálu informací a souvisejících zdrojů, včetně schopnosti tyto zdroje využívat. Moderní lidská společnost prochází zásadními změnami a čelí mnoha výzvám. Na poli informačního vzdělávání je jednou z těchto výzev koncept inkluze, pro který je příznačné úsilí o vznik takové společnosti, na jejímž životě se podílejí všichni bez rozdílu. Samo efektivní zavádění inkluze ve vzdělávání je závislé na mnoha proměnných a vyžaduje týmovou spolupráci pedagogů, poradenských pracovníků, rodičů žáků, ale i vedení škol, zástupců státních orgánů a neziskových organizací i tvůrců organizačních a legislativních norem i dalších zainteresovaných pracovníků. Z mnoha přímých účastníků vzdělávacích procesů jsou to pak často knihovníci, jako asistenti vzdělávání, na kterých může být úspěch či neúspěch inkluzivního vzdělávání do značné míry závislý. Cílem příspěvku je nalezení potřebné shody při tvorbě, zpracování a prosazení strategie práce se znevýhodněnými uživateli knihoven. A to zejména na stanovení a přesném chápání jejich specifických studijních a informačních potřeb, které je nutné vnímat z pohledu zcela individuálních a často jedinečných odlišností. Výsledkem bude koncept metodiky práce pro knihovníky a informační pracovníky pro práci s uživateli se specifickými a speciálně-pedagogickými potřebami. Se záměrem zajistit nutné teoretické a metodologické zásady pro inkluzi v procesech informačního vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Information education towards inclusion
Popis výsledku anglicky
Information education is a school system combies comprehensive and formative learning processes, the ability of individuals to search, process, evaluatce and use Information available through Information and communication technologies and methods. The fundamental element the education is people´s awareness of potentiality of Information and related sources, including the ability to use these information sources. The modern human society is going through a globalization, cluture´s linking, and basic changes and faces many challenges. In the information education field is one of the challenges the concept of inclusion, for which is typical the efforts of emergence the new information society on which life is enjoyed by all people without exceptions. Effective implementation of inclusion in education system is dependent on many variables and requires teamwork of teachers, counselors, parents, pupils, but school leaders, representatives of state bodies and as well as the creators of organizational and legislative standards and other interested people. Of the many direct participants in the educational process are often librarians as assistant’s education, which may be the success or failure of the inclusive education largely dependent. The main aim of this paper is to find the necessary consensus in the creation, processing and enforcement working strategy with disadvantaged library users. The determination and precise understanding theirs specific study and information needs must be viewed from unique individual perspectives and differences. A basic paper´s results will draft proposal methodology for librarians and information professionals to work with users to specific and special-educational needs. The author´s intention is to provide the necessary theoretical and methodological principles for inclusion in the information education processes.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50804 - Library science
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
INFORUM 2017: 23. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích
ISBN
—
ISSN
1801-2213
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
Albertina icome Praha
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—