Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Informační vzdělávání na cestě k inkluzi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F17%3AA0000167" target="_blank" >RIV/47813059:19240/17:A0000167 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.inforum.cz/pdf/2017/plankova-jindra.pdf" target="_blank" >http://www.inforum.cz/pdf/2017/plankova-jindra.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Informační vzdělávání na cestě k inkluzi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Informační vzdělávání představuje myšlenkový systém, který spojuje ucelený formativní proces vzdělávání, se schopností jednotlivce vyhledávat, zpracovávat, vyhodnocovat a využívat informace, dostupné pomocí informačních metod a technologií. Zásadním prvkem pro vzdělávanou osobu je uvědomění si potenciálu informací a souvisejících zdrojů, včetně schopnosti tyto zdroje využívat. Moderní lidská společnost prochází zásadními změnami a čelí mnoha výzvám. Na poli informačního vzdělávání je jednou z těchto výzev koncept inkluze, pro který je příznačné úsilí o vznik takové společnosti, na jejímž životě se podílejí všichni bez rozdílu. Samo efektivní zavádění inkluze ve vzdělávání je závislé na mnoha proměnných a vyžaduje týmovou spolupráci pedagogů, poradenských pracovníků, rodičů žáků, ale i vedení škol, zástupců státních orgánů a neziskových organizací i tvůrců organizačních a legislativních norem i dalších zainteresovaných pracovníků. Z mnoha přímých účastníků vzdělávacích procesů jsou to pak často knihovníci, jako asistenti vzdělávání, na kterých může být úspěch či neúspěch inkluzivního vzdělávání do značné míry závislý. Cílem příspěvku je nalezení potřebné shody při tvorbě, zpracování a prosazení strategie práce se znevýhodněnými uživateli knihoven. A to zejména na stanovení a přesném chápání jejich specifických studijních a informačních potřeb, které je nutné vnímat z pohledu zcela individuálních a často jedinečných odlišností. Výsledkem bude koncept metodiky práce pro knihovníky a informační pracovníky pro práci s uživateli se specifickými a speciálně-pedagogickými potřebami. Se záměrem zajistit nutné teoretické a metodologické zásady pro inkluzi v procesech informačního vzdělávání.

  • Název v anglickém jazyce

    Information education towards inclusion

  • Popis výsledku anglicky

    Information education is a school system combies comprehensive and formative learning processes, the ability of individuals to search, process, evaluatce and use Information available through Information and communication technologies and methods. The fundamental element the education is people´s awareness of potentiality of Information and related sources, including the ability to use these information sources. The modern human society is going through a globalization, cluture´s linking, and basic changes and faces many challenges. In the information education field is one of the challenges the concept of inclusion, for which is typical the efforts of emergence the new information society on which life is enjoyed by all people without exceptions. Effective implementation of inclusion in education system is dependent on many variables and requires teamwork of teachers, counselors, parents, pupils, but school leaders, representatives of state bodies and as well as the creators of organizational and legislative standards and other interested people. Of the many direct participants in the educational process are often librarians as assistant’s education, which may be the success or failure of the inclusive education largely dependent. The main aim of this paper is to find the necessary consensus in the creation, processing and enforcement working strategy with disadvantaged library users. The determination and precise understanding theirs specific study and information needs must be viewed from unique individual perspectives and differences. A basic paper´s results will draft proposal methodology for librarians and information professionals to work with users to specific and special-educational needs. The author´s intention is to provide the necessary theoretical and methodological principles for inclusion in the information education processes.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50804 - Library science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    INFORUM 2017: 23. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích

  • ISBN

  • ISSN

    1801-2213

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Albertina icome Praha

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku