Validace vlastností PUR pěnového materiálu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F16%3A43930623" target="_blank" >RIV/49777513:23210/16:43930623 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Validace vlastností PUR pěnového materiálu
Popis výsledku v původním jazyce
Mechanické vlastnosti polymerových pěn při pokojové teplotě byly hodnoceny různými autory s použitím experimentů při statickém a rázovém zatížení. Výsledky těchto studií jsou k dispozici v literatuře. Pěnové součásti jsou považovány za důležité prvky interiérů vozidel, které mohou ochránit cestující před následky agresivního zpomalení postupnou a kontrolovanou absorpcí energie. Tento způsob pohlcení deformační energie umožňuje udržet kontaktní sílu pod bezpečným limitem. Poranění z pohledu sekundární kolize cestujících je způsobeno nárazem části těla do prvku interiéru. V případě kolize cestujícího s pěnovými prvky sedadla je klíčový popis chování těchto poddajných částí interiéru. Chování těchto částí je rovněž významné při virtuálním pozicování modelu figuríny, které musí odpovídat pozici při reálném experimentu. Mechanické vlastnosti poddajných prvků sedadla jsou obtížně zjistitelné. Jedná se zde o čalouněné části vyrobené z PUR pěny, které jsou předepnuté krycí vrstvou. Většina studií se zabývá sledováním vlastností samotných pěnových materiálů. Proto je obtížné definovat vlastnosti skutečného sedadla pro simulaci kolize z pohledu interiéru. Validaci pěnového materiálu s krycí vrstvou prostřednictvím porovnání výpočtů s experimenty se věnuje tento článek.
Název v anglickém jazyce
Validation of Polyurethane Foam Crash Behavior
Popis výsledku anglicky
Mechanical properties of polymer foams at ambient temperatures have been evaluated by various authors using experiments with static and shock loading. Their results are available in studies. Here, foam parts are considered an important element of a vehicle interior that can protect passengers from severe deceleration by gradual and controlled absorption of energy. The foam material should be able to absorb kinetic energy of impact. Passenger injury is a result of the collision between a body part and the interior feature impacted. In case of collision with a padded seat, the description of the seat crash behavior is complicated. The main aspects are connected with the soft parts of this structure. The final mechanical behavior during impact will be the result of the response of PUR prestressed by the cover fabric. The prestress of PUR is significant but difficult to measure. The best way of material properties validation is to conduct a test which is close to the conditions during the actual passenger impact. Optimal energy absorbing materials must absorb the kinetic energy of an impact, while keeping the reaction force below a certain limit. Energy is dissipated by cell bending, buckling or fracture. Generally, the stressstrain curve shows a long horizontal section followed by a steep rise. This explains the high efficiency of energy absorption achieved with foamed materials.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1502" target="_blank" >LO1502: Rozvoj Regionálního technologického institutu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Strojírenská technologie
ISSN
1211-4162
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
110-115
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—