New generation of full low-floor trams : control of wheel drives with permanent magnet synchronous motors
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23220%2F09%3A00501926" target="_blank" >RIV/49777513:23220/09:00501926 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
New generation of full low-floor trams : control of wheel drives with permanent magnet synchronous motors
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents a propulsion system concept for a new generation of full low-floor trams employing gearless wheel drives with surface-mounted permanent magnet synchronous motors (PMSM). The main attention is paid to the wheel drive control. The proposed control had to overcome two major problems: (i) oscillations of LC filters in traction converter dc-links, and (ii) load angle control due to required operation of PMSM with the load angle of 90deg in order to fully utilize the PMSM capability. The drive operation in a very wide speed range in a field weakening and specifically the load angle limitation was a new problem for which we did not find any reference related to traction applications. Proper function of presented propulsion system and its control is verified by simulations of the tram drive prototype and by experiments made on both a small-scale wheel drive prototype of 10.7kW and developed tram ŠKODA ForCity.
Název v anglickém jazyce
New generation of full low-floor trams : control of wheel drives with permanent magnet synchronous motors
Popis výsledku anglicky
This paper presents a propulsion system concept for a new generation of full low-floor trams employing gearless wheel drives with surface-mounted permanent magnet synchronous motors (PMSM). The main attention is paid to the wheel drive control. The proposed control had to overcome two major problems: (i) oscillations of LC filters in traction converter dc-links, and (ii) load angle control due to required operation of PMSM with the load angle of 90deg in order to fully utilize the PMSM capability. The drive operation in a very wide speed range in a field weakening and specifically the load angle limitation was a new problem for which we did not find any reference related to traction applications. Proper function of presented propulsion system and its control is verified by simulations of the tram drive prototype and by experiments made on both a small-scale wheel drive prototype of 10.7kW and developed tram ŠKODA ForCity.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FT-TA5%2F084" target="_blank" >FT-TA5/084: *Pohonné systémy se synchronními motory s permanentními magnety</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IEEE ECCE 2009 Proceedings
ISBN
978-1-4244-2892-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Název nakladatele
IEEE
Místo vydání
New York
Místo konání akce
San Jose
Datum konání akce
1. 1. 2009
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000279630100256