Obsahová analýza použití pojmů hidžáb, burka a nikáb v českém denním tisku v letech 1996-2013
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F16%3A43928921" target="_blank" >RIV/49777513:23330/16:43928921 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ff.zcu.cz/files/Acta-FF/2016/Acta-2016-1.pdf" target="_blank" >http://ff.zcu.cz/files/Acta-FF/2016/Acta-2016-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obsahová analýza použití pojmů hidžáb, burka a nikáb v českém denním tisku v letech 1996-2013
Popis výsledku v původním jazyce
Pro naši analýzu využíváme korpus textů novinových článků zaměřených na náboženství. Vybrané texty pochází z období leden 1996 - prosinec 2013 a to ze všech regionálních a celostátních deníků, které za dané roky archivuje společnost AnoPress IT, a.s. Z výsledků vyplývá mimo jiné následující: v naší analýze jsme mezi dominantními atributy vybraných objektů nenašli žádné, které by vykreslovaly burku, hidžáb a nikáb jako symbol či formu útlaku žen. Na výše položenou výzkumnou otázku odpovídáme v souhrnu takto: burka, hidžáb a nikáb jsou (1) něčím negativním, co je potenciálně nebezpečné, (2) něčím cizím, co je třeba popsat a vysvětlit, (3) něčím, co proniká do evropského veřejného prostoru a je třeba se tomu bránit, (4) něčím, co je primárně problém západní Evropy, ale ČR se to (zatím) příliš netýká.
Název v anglickém jazyce
Content analysis: terms of hijab , burka niqab is in Czech newspapers in years 1996-2013
Popis výsledku anglicky
This study is based on the assumption that our understanding of reality, i.e. Islam in this case, is primarily shaped by the mass media: it is the mass media that create value frameworks which help us understand not only the individual key terms of everyday reality, but also the entire discourses that shape it. In this particular study, we have focused on the issues related to the wearing of a hijab, a burqa or a niq-ab, which the media present as one of the four most frequently identified threats supposedly permeating the space occupied by western civilization (including the Czech Republic). We analyzed texts published between 1996 and 2013 in all regional and national daily newspapers using the agenda-setting theory, or, to be more precise, a particular segment of this theory - the attribute-agenda setting theory. The aim of this article is (1) to outline a particular methodological procedure still quite uncommon in the field of religious studies, and (2) to point out the various attributes that the Czech media link to particular particles of clothing (burqa, niq-ab and hijab).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-01948S" target="_blank" >GA14-01948S: Kontinuita a diskontinuity v náboženské paměti v České republice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni
ISSN
1802-0364
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
43-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—